Bumsen 1
KLUBBORDFÖRANDE HAR ORDET B R O B E C K Magnus D
et är mitten av maj 2012 och våren har bestämt sig för att ta det litet lugnt i år, inte så att det inte blev någon vår men den där riktiga värmen har inte kommit än. Personligen tycker jag detta nästan är den bästa delen av åksäsongen, det mesta ligger framför oss just nu, alla resor och allt spännande som man skall få uppleva sommaren 2012. Samtidigt som man kan blicka framåt så kan man också ta en liten tillbakablick, har man förberett sig tillräckligt väl, är hojen servad, hur är däcken, har man avrostat, broms- & kurvtränat samt allt annat som hör till? På samma sätt kan man titta både framåt och bakåt för klubben. Vart vill vi vara på väg – hur kommer framtiden att se ut om vi själva får bestämma och vilken historia har vi, var finns våra rötter. Jag tror man måste våga ta sikte tillräckligt långt fram för att inte bli fast i en forntid som inte längre finns och som definitivt inte kommer åter. Tillräckligt långt för att kunna ta ett stort steg framåt – lagom långt för att inte släppa taget om ursprunget och den historia som är vår och som skall hållas levande. Det är väldigt viktigt för en klubb som vår, en riksklubb i ett land där det är lika långt från Trelleborg till Treriksröset som det är från Malmö till Rom, att kommunikation och informationsspridning fungerar på ett mycket effektivt sätt. Bumsen är en självklar del i detta, likaså hemsidan, men den digitala kommunikationsrevolutionen stannar inte där. Det är idag ett måste att vi som klubb behärskar en bred palett med kommunikationskanaler. Nu kanske någon tänker – e-post, SMS, Facebook och Twitter (så heter ju några av dagens metoder/sociala media) – hur svårt kan det vara? Inte ett dugg svårt – men hur kul är det att sitta i en informationsström som är strid och där bara en liten del intresserar just mig. En lokal aktivitet behöver bara skickas runt lokalt, ett specialintresse har sin skara åhörare men väldigt få är intresserade av att ta del av allt för alla. Urval genom smarta processer som styr informationen dit den är önskad är ett måste så att det viktiga inte drunknar i mängden. Under de senaste åren har klubben börjat skaffa sig verktygen och kunskapen för att kunna hantera dessa processer effektivt, det är givetvis en sak vi skall fortsätta utveckla även i framtiden. Jag tror det är en nyckel till vår framtida framgång att vi kan bemästra de nya tiderna genom de nya medierna och kanalerna för information. Lika viktig som att finnas ”på Internet” är den direkta och personliga kontakten där våra regions- och distriktsombud har en central roll – tillsammans med kommunikationsansvariga är de klubbens viktigaste roller påstår jag. Deras arbete som utförare av verksamheten och som länkar mellan medlemmar och klubben är ovärderlig, inte minst för att finnas på plats och hitta alla framtida talanger. Tänk på ovanstående när ni läser stadgeförslaget och jag hoppas att ni skall se den röda tråden genom förslaget och tanken i att stödja nästa steg i vår klubbs utveckling. Med dessa ord vill jag tacka för mig som ordförande för BMW MC-klubben Sverige. Det har (när årsmöte i augusti startar) gått tre år sedan jag fick förtroendet som ordförande för världens finaste BMW MC-klubb. Nu har tiden kommit när jag har bränt mitt bästa krut och det blir naturligt att kliva åt sidan för att släppa fram nya krafter som kan föra utvecklingen vidare. För det förtroende som ni har visat mig tackar jag härmed ödmjukast och övriga styrelseledamöter, DO, funktionärer, Bumseredaktör samt webbmaster tackar jag för gott och konstruktivt samarbete genom åren - vi ses på vägarna och årsmötet i Orsa Grönklitt. Magnus KLUBBADRESSER BMW MC Klubben Sverige c/o Yvonne Andersson Hensviksvägen 37 760 49 HERRÄNG KLUBBKANSLI Telefon: 08--580 800 07 kansliet@bmwklubben.se (Kontakta alltid/endast kansliet vid alla former av medlemsärenden) HEMSIDA bmwklubben.se Webbmaster: Göran Ekman goran.ekman@bmwklubben.se MEDLEMSAVGIFT 320 kr/år, familjemedlem 100 kr/år BANKGIRO 5615-5955 (endast medlemsavgifter) 5615-5807 (alla övriga betalningar) ORGANISATIONSNUMMER 857205-0261 KLUBBSTYRELSEN & FUNKTIONÄRER ORDFÖRANDE Magnus Brobeck, tfn: 08-400 245 90 magnus.brobeck@bmwklubben.se VICE ORDFÖRANDE Thomas Granbom, tfn: 0708-410 101 thomas.granbom@bmwklubben.se SEKRETERARE Marie-Helene Bergstrand, tfn: 0708-14 86 57 marie-helene.bergstrand@bmwklubben.se VICE SEKRETERARE Hans Sundvall, tfn: 070-629 31 19 hans.sundvall@bmwklubben.se KASSÖR Yngve Berg, tfn: 070-529 54 79 yngve.berg@bmwklubben.se LEDAMÖTER Ulf Bergvall, tfn: 070-302 34 80 ulf.bergvall@bmwklubben.se Caroline Ljung Blom, tfn: 08-400 245 97 caroline.ljung.blom@bmwklubben.se Robert Olausson, tfn: 08-400 245 95 robert.olausson@bmwklubben.se VALBEREDNING Kerstin Berg (sammankallande) tfn: 070-329 54 79 kerstin.berg@bmwklubben.se Georg Müller Gunnar Elmgren RESOR Lennart Andersson, tfn: 0735-17 89 93 Mail: lennart.andersson@bmwklubben.se SÄKERHET OCH UTBILDNING Thomas Granbom, tfn: 0708-410 101 BUMSEN 3 – 2012 7