GLAS 1
” > ETT PROBLEM I DEN HÖGKONJUNKTUR SOM RÅTT DE S
ENASTE ÅREN HAR VARIT ATT FÅ TAG PÅ KVALIFICERAD ARBETSKRAFT, INTE MINST PÅ HANTVERKARSIDAN, DÄR HAR VÅRA KUNDER HAFT DET TUFFT EN LÄNGRE TID, säger Magnus Winegård. privat ägo (Fuchs är också kända för sina smidda fälgar till bilindustrin och konstruktionsdetaljer till flygindustrin). — Med privata ägare blir företagsamheten ofta långsiktig, vilket är något jag uppskattar. Det skapar rätt förutsättningar för ett strukturerat arbete och möjligheter att parera förändringar utan att vi för den skull inte har krav på avkastning; lönsamhet och tillväxt måste vi ju ha. Men det finns också en medvetenhet om konjunkturcykler hos ägarna, att marknaden går upp och ner över tid, vilket i praktiken visar sig i att vi sällan säger upp personal, eller inte ens stänger olönsamma enheter i kortsiktiga impulsreaktioner. Ta Grekland till exempel. Vi tillhör ett fåtal aktörer som finns kvar, för vi vet att det kommer att vända och då är det värdefullt att ha en organisation som inte behöver någon startsträcka. Vi värderar människor och vet att det kommer en konjunkturuppgång inom en inte allt för avlägsen framtid, så länge vi har bra produkter med hög kvalitet. Tillverkar allt utom själva råmaterialet Magnus Winegård har också format företagets organisation så att det finns både teknikkunnande och marknadstänk hos personalen för att stödja såväl arkitekter i deras långsiktiga arbete och de producerande kunderna som ska leverera och färdigställa byggnaderna. — Det ser i princip likadant ut på alla våra nordeuropeiska kontor, eftersom det finns många likheter i kultur och regelverk, påpekar han. På Sverigekontoret arbetar idag 14 personer. Sedan har Magnus tre personer i en egen stab. Det är Sofia Uhlmann, Christian Geiler och Danny Mieles. Den sistnämnde är amerikan, arkitekt och expert på digitalisering, något som Magnus ser som viktigt för att följa med i utvecklingen. 40 GLAS 4.2019 / schüco sverige 30 år / — Även om jag själv ännu inte klarar mig helt utan papper och penna kan jag konstatera att företaget ligger långt framme i den digitala processen. En del kanske tror att det enda vi gör är att pressa fram profiler, men i själva verket är det kanske det enda vi inte gör i egen regi. Där skiljer vi oss från andra systemleverantörer. Vi låter externa pressverk extruera profilerna åt oss enligt vårt regelverk (Schüco Norm) medan vi har egna fabriker för tillverkning av exempelvis beslag och tillbehör till våra system. Sedan utvecklar vi mjukvaruprogram för beredning och kalkyler samt säljer bearbetningsmaskiner speciellt optimerade för tillverkning av Schücos profilsystem. Länk mellan kund och fabrik Det innebär att Schüco kontinuerligt utvecklar profilsystem, testar och marknadsför dessa för en rad olika funktioner och marknader. Företagets digitala ”roadmap” innehåller lösningar för kunder såväl som för arkitekter, med ritningar, beredningar och visualiseringar. En viktig uppgift för Magnus är, förutom att leda organisationen i norra Europa, att förmedla till Bielefeld vad man behöver i exempelvis Sverige, Norge eller Finnland för att tillgodose marknadens krav och behov. — Vi är ju i princip säljkontor med unika och exklusiva kunskaper, dock inte att jämföra med stora länder på kontinenten. Frankrike har till exempel 400 Schücoanställda och egna lager. Faktum är att våra kunder i Sverige lägger sina order direkt till Tyskland. Men vi på kontoret känner ju förstås oftast till vad som efterfrågas och beställs och fungerar som en länk för att vid behov kunna förtydliga vad våra svenska kunder vill ha och kanske även fila av några fyrkantiga hörn som kan uppkomma i kulturella skillnader i tysk ordning och reda, hierarki eller direktiv som vi inte riktigt är bekväma med eller betjänta av på våra breddgrader. Men oftast är det som sagt inga problem, understryker Magnus, som själv idag har en relativt stark ställning i mångmiljardföretaget.