GLAS 1
I det uppbyggda VR-scenariot kan man välja att up
p leva bullerdämpande eller vanliga fönster och mycket eller lite trafik. I VR-scenariot kan man också prova hur andra ljudkällor som till exempel en dörrklocka, radio eller telefonsignal på verkas när man rör sig runt i ett rum, eller mellan rum. för. För att få ett så verklighetstroget ljud som möjligt så sattes ett individuellt ljud på varje bil. > stånd från väg och hastighet. Olika billjud testades för att få ett så lämpligt grundljud som möjligt. Även andra ljudkällor skapades både i och utanför huset för att påminna användaren om att det verkligen är en riktning på ljudet och skapa en WOWkänsla när rumsljudet förändras beroende på var man står i VRhuset. En VRfjärrkontroll lades till för att även kunna kontrollera de olika ljudkällorna som till exempel en ringande mobiltelefon. Detta för att träna upp känslan att det verkligen är en riktning och realistiskt ljud, inte bara vanligt stereoljud. Data och tekniker Eftersom Steam Audio var så bra på att beräkna ljudeffekter så behövdes det endast ett monoljud som källa när scenariot byggdes upp. Ljudforskare på RISE hade tillgång till inspelade billjud med data om av46 GLAS 4.2019 / ljudisolering / Från OBOS fick man resultat från ljudprovning av sex olika fönster som finns i deras sortiment, tre utan ljuddämpning och tre med. Detta gav information om hur mycket ljudets frekvens dämpas av de olika fönstren. Test, feedback och fortsättning För att utvärdera det färdiga VRscenariot gjordes en undersökning med 30 deltagare som inte varit med i projektet. De flesta tyckte att det var väldigt enkelt att använda VRscenariot och jämföra ljuden. Alla värderade det tystare fönstret högre, vilket ju var väntat. De flesta värderade mervärdet till strax under 10 000 kronor, men intressant nog värderade några mervärdet mycket högre. — Vi arbetar hela tiden med att utveckla våra sälj och projekteringsverktyg. Auraliseringsprojektet är ett sådant exempel som på sikt hjälper oss att kunna förklara betydelsen för en kund av att välja produkter med rätt prestanda i olika situationer. Det är svårt att med ord förklara skillnaden mellan två fönster som reducerar ljudet olika. Genom att tillföra ljud till VRmiljön blir dessa skillnader väldigt uppenbara när vi simulerar trafikbuller från en väg. Vi kommer fortsätta utveckla metoden hur ljud ska simuleras i den virtuella miljön samt komplettera med olika byggdelar. Då kan detta bli ett bra verktyg för placering av hus och val av olika ljudreducerande åtgärder tidigt i ett projekt, berättar Peter Stenfelt, administrativ chef på OBOS. Artikeln baseras på projektrapporten ”Auralisering i VR för trähustillverkning” och kan laddas ned från Smart Housing Smålands hemsida smarthousing.nu Projektpartners: RISE och OBOS. /