GLAS 1
Schüco Sveriges kontor i Sickla. Dominerande stäl
lning Fortsatt mycket glas i husen Hur stor marknadsandel Schüco har i Sverige vill han inte spekulera i. — Dels finns det ingen tillförlitlig statistik, dels har vi inga handelshinder inom EU längre och med fri export och import så det är svårt att uppskatta volymerna. Men vi har en stark ställning tillsammans med några andra systemleverantörer. Inget kommer dock av sig självt och det krävs att vi hela tiden utvecklar oss och ser till att kompetensförsörja branschen med kunniga och ambitiösa medarbetare. Magnus tror att digitaliseringen kan bidra till att göra branschen mer attraktiv då en rad uppgifter kommer att kräva datorhantering i flera olika led. — Det är ju till exempel mer spännande att arbeta som CNCoperatör än att manuellt stå och handa en gammal kopierfräs, kan jag tycka. Nu gäller det för företagen att också inse detta och fortsätta sin egen företagsutveckling med strategiska investeringar i både utrustning och personal. Produkterna är navet I en vardag fylld av nya utmaningar kan Magnus känns stolthet över mycket. Istället för enstaka projekt framhåller han förmågan att nischa in innovativa produkter, som den nämnda branddörren, och även skjut och vikdörrarna som utvecklats som en egen framgångsrik organisation i organisationen, nämligen Premium Partnerkonceptet, med företag inriktade på privatmarknaden. — Produkterna är förstås det nav all vår verksamhet kretsar kring. Men vi erbjuder också så mycket mer. Vi försöker att ge ett mervärde i alla led, från införsäljning via arkitektrådgivare, hjälpa kunderna att hamna på för ändamålet rätt system, bistå vid montage, ta fram service och underhållsplaner. Det innefattar även produktblad, regelverk och alltsammans till ett rimligt pris. Det får inte bli för dyrt. Och så ska det ju hålla i många år, understryker Magnus. När det gäller diskussionen om det i och med de ökande energikraven kommer att bli mindre andel glas i glasfasader och tak, är Magnus inte så oroad som man kanske skulle kunna tro. – Tegelväggens återkomst har ju varit en diskussion i flera år nu. Men jag menar att vi kan bygga glasfasader som kombinerar komfort och dagsljus, med god arkitektur och energibesparande lösningar. Passivhus, powerhus och integrerade solceller är tillskott till redan befintliga högpresterande fasader med låga Uvärden. Schüco gjorde själva en stor satsning på solceller i början av 2000talet, men fick lägga ner satsningen då man i Kina hann komma ut med prismässigt svårslagna solceller innan Schüco och andra företag kunde lansera sina produkter. — Det var förstås ett nederlag, men vi tror fortfarande på solcellsenergi och har tekniska lösningar för all sorts installationer av solceller i våra system, intygar han. Även om vi alltså själva inte längre tillverkar och säljer solceller. Totalt fokus på företaget I rollen som chef och ledare lägger Magnus stor vikt i att ha en organisation som bygger på en stark värdegrund i att alla anställda har samma värde och respekt för att skapa en trygg arbetsplats med bra stämning. För egen del innebär det att han tackar nej till sidouppdrag och förfrågningar om engagemang för att helt fokusera på Schüco. — Jag inser att jag har blivit ett med företaget och att rollen kräver det. Men jag har också lärt mig att prioritera vad och var jag kan göra skillnad. Sedan ska man ju veta att varje land inom Schüco Europe North har sitt ”självstyre” och min roll är att hjälpa och underlätta för länderna genom mina kontakter och min ställning i Tyskland. / GLAS 4.2019 / schüco sverige 30 år / 41