GLAS 1
/ fakta / Konst händer Regeringens satsning på ko
nst i miljonprogrammet 2016–2018. Statens konstråd fick uppdraget att producera exempel på vad offentlig konst kan vara och utveckla metoder för invånarinflytande. Råslätt. Hur lyfta fram det som påverkat en plats? Dansgruppen Mixed Dancers startades av några tonårsflickor och nu skulle de lämna över till nästa generation. I konstnären Johanna Billings regi och koreografi blev det en film, en video, som illustrerade hur historia och engagemang nu gick vidare. Tunga glasskivor på unga axlar. Stort ansvar som bärs av spröda kroppar. Ett litet misstag och glasskivorna går i kras. mans med Mårten Castenfors, arbetat med Stockholm konst och den offentliga konsten i Stockholm och, även hunnit att skriva böcker. Bland annat en om koreografen Kenneth Kvarnström och en om formgivaren Ingegerd Råman. Valet av Ingegerd Råman kan inte vara en slump, tänker jag. Här kan skönjas en, om än omedveten, dragning till det synes enkla och hållbara. Ingen av dem faller för trender. Istället borrar de sig tålmodigt in till kärnan i det som de värnar och drivs av. > Trygg i det okända Men nu åter till Konst händer. Vilka platser valde Lena From i samråd med sina medarbetare efter att ha finkammat stad och land? Jo, valet föll på platser där civilsamhället visat ett stort engagemang och prov på förmågan att samarbeta. 153 förslag hade kommit in. 15 valdes ut, bland andra Gamlegården i Kristianstad, Råby i Västerås, Jordbro i Haninge, Råslätt i Jönköping, Hammarbadet i Hammarkullen. Fastighetsägare och kommun finns annars alltid med i processen från början, men här blev istället de boende drivkraft och beslutsfattare. Idéerna kan ur ett traditionellt perspektiv vara hur galna som helst och frågan är om Lena From aldrig är rädd att det ska spåra ur? Svaret är nej, för hon har blivit så van att vila trygg i det okända att överraskningen snarare blir en njutning. Hon vet att konstnären, konstnärerna, styr upp det hela. — Konstnärer är specialister på att finna det som ingen annan av oss kommer på. De är tränade, experter på att hitta nya synsätt och vara kritiska. De frågor som konstnärer väcker förtjänar att tas på allvar. Konstnärer utvecklar glas materiellt I den här processen handlar det om att värna om både de boendes önskemål och konstnärens integritet. — Där är vår roll viktig. Visst kan det gå att göra saker på skoj, men vår roll är också att bromsa processer där konsten mest blir förströelse, något lättsamt och trivsamt. Lena From betonar vikten av att konstnären kommer in så tidigt som möjligt i projektet. Då blir också det konstnärliga uttrycket synligt. Ett exempel är glasets plats i arkitekturen. — Glaset har en stor roll men skulle kunna få en väsentligt större. Nu är det mycket balkongfronter som slentrianmässigt väljs ur kataloger. Här ser jag stora utvecklingsmöjligheter om man släppte in konstnärerna från början. Konstnärligt används idag ofta laminerat glas, inte sällan med en konkret funktion som till exempel korridoravskiljare. Men konstnärer utvecklar också glaset som material och uttryck i sig självt. Jag tror starkt på konstnärens egen förmåga att övertyga. Och det är ofta så lite som behövs. Startsträckan är kort. Kanske man tar på materialet. Känner in ytan. Berörs. — Man kan bli glad eller förbannad. Det är med konst som med musik. Den är utan ord, går rakt in i hjärtat. Efter den 11 september var det rekordmånga som tog sig till Museum of Modern Art i New York. Konsten tar hand om våra känslor när livet prövar oss som mest. / Hammarbadet. Tack vare konstnären Maria Lopez har kvinnorna i Hammarkullen realiserat drömmen om ett fredat rum. De hade räddat badet från att rivas och med hjälp av sina berättelser och en lyssnande Maria, har de återskapat den atmosfär som svetsade dem samman. Maria Lopez placerade ut 150 flyttbara gröna krukväxter, hängande från taket och på bänkarna som löper utmed badets panoramafönster. Lövverket kan både hindra från insyn och öppna upp mot världen. Lena From i Hammarbadet. GLAS 4.2019 / profilen / 59