GLAS 1
vara avvisande när det gäller det spektakulära oc
h provokativa. — Intresse och kunskap om nutida konst finns överallt, inte minst i miljonprogrammet. Det har vi märkt tydligt när vi varit ute i landet och frågat boende om vilken plats eller situation som de skulle vilja synliggöra med hjälp av ett konstverk. Vi har mött en total öppenhet för ljud, performance, installationer, film, video. Ögonblicksupplevelser för livet Att ett konstverk kan vara något flyktigt med en såpbubblas livslängd är inget nytt. Lena From erinrar om att konsten i alla tider har haft sina performancekonstnärer. Till exempel renässansmänniskan och eventmakaren Inigo Jones som var arkitekt och teaterman och känd som en maskspelens mästare. Däremot är det nog ofta så att hos gemene man, brukaren, är den där bronsgrodan det som först associeras till när man talar om offentlig konst. Det man kan se och ta på idag och om hundra år. Så hur förhåller sig Lena From själv till det flyktiga kontra det permanenta? — Båda betyder lika mycket, men på olika sätt. Skulle vi inte arbeta med permanent konst när platser förändras, skulle ett samband försvinna mellan konst och arkitektur som funnits i tiotusentals år, från Altamiragrottan och framåt. Men också ett ögonblicks upplevelse kan sätta spår för livet. Kliver rakt in i ett vardagsliv som rymmer berättelser om orättvisor och kamp i det fördolda, men också om alternativa sätt att lösa problem. Och, inte minst möjligheten att lyfta fram all den talang och innovation som lever sitt eget liv i det tysta. > Kultur på landsbygden Därför kunde nästa steg i karriären inte komma lämpligare. GöteborgsPosten startade en ny tidning i tidningen, Aveny med Marie Kennedy som den drivande. Lena From skulle sedan efterträda henne med uppgiften att spegla kultur och nöjeslivet i stort som smått. Under Lena Froms ledning öppnades efter en tid också för det stora kultur och nöjesreportaget. Avdelningen Gränslöst föddes. Ämnet vidgades. Populärkulturen togs på allvar. Vid det här laget hade Lena skaffat sig en stor kunskap om olika kulturyttringar ute på landsbygden och mer skulle det bli. På grund av att maken fick jobb på Gotland sade hon upp sig från GöteborgsPosten men ganska snart befann hon sig på FLT (Förenade Landsortstidningar) som deras kultur och featurechef. Ett spännande jobb. — Jag lärde känna hela Sverige. Åkte ut i landet och såg vad som är viktigt lokalt och regionalt. Jag fick den vardagliga verkligheten och de stora övergripande frågorna till mig på en och samma gång. Öppenhet för provokation Men, efter en tid var det åter dags för uppbrott. FLT och TT gick samman. Lena blev frilans och följde med maken till Kansas, USA. Under några år finner vi henne mitt i bibelbältet, i själva spännet. Oktober 2002 kunde vi i Svenska Dagbladet läsa hennes reportage om Cullbergbalettens amerikanska turné med Mats Eks Svansjön. Upprörda känslor och avsmak. Hälften av publiken lämnade föreställningen i protest. Lite av det som nu händer i Sölvesborg, konstaterar hon med anledning av att Prideflaggan stoppats av styret där. — Politiskt sett har det börjat bränna till på samma sätt i Sölvesborg. Inget får provocera. Men när man jobbar med människor som aldrig mött konst, inte är födda i en familj där man talat om konst, inte haft konst på schemat i skolan och aldrig varit på ett museum är det förståeligt att konsten och dess olika yttringar lätt blir något främmande. Det betyder emellertid inte att landsbygdens människor skulle GLAS 4.2019 / profilen / 57 Borrar sig in i kärnan Lena From tillträdde sin tjänst på Statens konstråd 2015 då hon fick ett specialuppdrag; att ansvara för den stora nationella satsningen på konstnärlig gestaltning med fokus på miljonprogrammets bostadsområden 2016–2018 – Konst händer. Sedan åren i Kansas hade hon då fördjupat och breddat sig ytterligare. Bland annat tillbringat några år i Minnesota, varit redaktör för tidskriften Arkitektur tillsam>