GLAS 1
GLAS ÅRGÅNG 90 / INNEHÅLL / Tidningen GLAS utges
av Glastjänster för GBF AB och kommer ut med fyra nummer per år. Adress Glastjänster Skeppsbron 40 Box 2309 103 17 Stockholm tel: 08-453 90 70 info@gbf.se www.gbf.se www.tidningenglas.se Chefredaktör och ansvarig utgivare Melinda Lemke tel: 08-453 90 75 melinda.lemke@gbf.se Fackredaktör Matilda Röjgård Bildredaktör Magnus Östh Grafisk form och produktion Jonas Johnsson Mandarin AB Box 19019 152 25 Södertälje tel: 08-554 246 70 Tryck Östertälje Tryckeri tel: 08-554 204 30 info@ostertaljetryckeri.se 34 54 Annonser Mediakraft AB Andrea Åhslund tel: 073-508 05 73 andrea.ahslund@mediakraft.se Prenumeration Prenumeration 2022 (helår): 410 kr Flerabonnemang: 5 ex och fler 15 % rabatt Medarbetarpren: 360 kr Lösnummerpris beställes av redaktionen (moms tillkommer). tel: 08-453 90 77 info@gbf.se Redaktionen ansvarar ej för icke beställt material. GLAS är medlem i Sveriges Tidskrifter. Omslagsbilden Glas för smartare liv Foto: Magnus Östh Behandling av personuppgifter Glastjänster har, för personer som inte är medlemmar i föreningen, inhämtat uppgifter från Bisnode Sverige AB om personer som är arkitekter, fastighetsägare, byggingenjörer, glasmästare, glasentreprenörer etc och därmed kan tänkas vara intresserade av att få tidningen. Vi har därför ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. De personuppgifter vi inhämtat är namn och adress för att kunna skicka ut tidningen till dessa personer. Med tryckeriet som ombesörjer detta har vi träffat ett personuppgiftsbiträdesavtal som garanterar att personuppgifterna endast används för avsett ändamål (adressering och utskick) och att de raderas så snart tidningen skickats ut. Mer information om hur Glastjänster behandlar personuppgifter, dina rättigheter, kontaktuppgifter med mera finner du på vår hemsida www.gbf.se. GLAS är organ för Glastjänster för GBF AB, som organiserar drygt 600 glasmästerier, rammakerier och glasfasadföretag i Sverige. GBF:s verksamhet syftar till att ge medlemsföretagen högsta kompetens inom verksamhetsområdet för att skapa konkurrenskraft och en hållbar utveckling av samhället. Utbildning, information och auktorisation är de viktigaste medlen för att uppnå detta. GLAS 3.2022 3 62 68 50. Hållbarhet Stor cirkulär potential i glasbranschen 54. Arkitektur 54. Kulturhuset Bergsjön – En mötesplats för alla 62. Viktor Rydbergs skola Fisksätra – Omvandlingen från förbrukad skola till förebild 68. GLASPROFILEN Helena Bjarnegård – Riksarkitekt med uppdrag att skapa hållbara livsmiljöer 74. TILL SIST Jakten på det perfekta fönstret 44 19 4. LEDAREN 6. SIKTAT 16. KRÖNIKAN Mikael Ludvigsson: Det nyfikna glaset – Möjligheternas material 18. TEMA Glas för smartare liv 19. Så utvecklar vi glaset för framtidens samhälle 24. Så skapas nya innovationer i glasindustrin: ”Samarbeta, dela kunskap och var öppen för nya idéer” 26. Branschprofiler samtalar om drömmar av glas 30. MITTUPPGLASET Uppe bland fågelholkarna – Treehotel öppnar nytt rum 34. Arkitektur 34. Våghuset – Vågorna går höga på historisk mark för att markera den nya tiden 44. Villa Tusenfalken – Självförsörjande lyx bland klipporna på Getterön