GLAS 1
GLAS I ELEMENTFASADEN Flintermann Glasveredlung,
konkava och konvexa isolerglas med yttre laminerat solskyddsglas Guardian SNX60HT, argonfylld spalt samt inre värmeförstärkt float (55.4 SNX60 HT/20 ARG/10 annealed Float) Press Glass, härdat heatsoak testat genomfärgat glas (ESG HST AGC Blackpearl 8 mm) Bodesa, trippelisolerglas med yttre Guardian SNX60 solskyddsglas, argonfylld spalt, floatglas, argonfylld spalt och inre energiglas (44.2SNX60/16 ARG/6CF/18 ARG/10LowE) GLAS I STICKFASADEN Flintermann Glasveredlung, konkava och konvexa isolerglas med dubbla isolerglas i tre modeller: Modell 1: Yttre Guardian SNX60 solskyddsglas, argonfylld spalt och inre energiglas (66.4SNX60/18 ARG/10LowE) Modell 2: Yttre Guardian SNX60 solskyddsglas, argonfylld spalt, inre laminerat energiglas (66.4SNX60/18 ARG/55.2LowE) Modell 3: Yttre härdat lamellglas med digitaltryck i färg RAL 9017 (pos 2), argonfylld spalt och inre härdad Saint Gobain Mirastar (så kallat spionspegelglas) (66.4Temp DigiPrinted RAL9017/18 ARG/6 Temp Mirastar) Press Glass, härdat heatsoak testat genomfärgat glas (ESG HST AGC Blackpearl 8 mm) Bodesa, isolerglas i tre modeller: Modell 1: Trippla isolerglas, yttre lamellglas Guardian SNX60 solskyddsglas, argonfylld spalt, floatglas, argonfylld spalt och inre laminerat energiglas (66.2SNX60/16 ARG/6CF/12 ARG/55.2LowE) Modell 2: Trippla isolerglas, yttre lamellglas Guardian SNX60 solskyddsglas, argonfylld spalt, floatglas, argonfylld spalt och inre härdat energiglas (66.2SNX60/16S ARG/6CF/12 ARG/10LowE) Modell 3: Yttre härdad lamell med digitaltryck i färg RAL 9017 (pos 2), argonfylld distansprofil, inre härdat Saint Gobain Mirastar (så kallat spionspegelglas) (66.2TempDigiPrintedRAL9017/18 ARG/6TempMirastar) Den prefabricerade fasaden har ett yttre glasskikt av Structural Glazingtyp för att uppnå en så homogen blank yta som möjligt. När geometrin var satt hade vi ett höghus i väster och ett lite lägre i öster. Göteborgs stad ville ha en stor variation och blandning av arkitektoniska karaktärer på Masthuggskajen. De tyckte att kvarteret var för stort för att gestaltas på ett enda vis, så vi landade i att höghusen skulle få olika karaktärer och att den lägre delen i mitten skulle få en helt egen karaktär. Därmed berikades staden med en brokighet och rikedom som blev händelserik och intressant. Förutsättningar som vi arkitekter gillar, vi tycker såklart om rikedom. Det är ju det stadsflanören uppskattar varje dag, att passera genom en stad som består av massor med karaktärer som tillsammans är staden. Våghuset är den spektakulära tomten på Masthuggskajen, den hade staden utsett till landmärkestomt med sitt otroligt strategiska läge. Vi tänkte fram att vi ville ge Göteborg en byggnad som inspireras av det som är den egentliga orsaken till varför staden ligger där den ligger, nämligen mötet mellan Göta älv och havet. På 1600-talet när danskarna hade kontroll över Öresund och landfästena både vid Helsingborg och Helsingör tog de mycket tull på den svenska exporten. Det blev inte mycket över till svenske kungen att bygga sin krigsmaskin och landets välstånd på. Lösningen blev att kriga sig fram till en plats på Västsidan som hade fri segelfart västerut över de stora haven. Det bästa läget var en befäst handelsstad där Göta älv möter västerhavet vilket är skälet till att Göteborg finns överhuvudtaget. Vi ville göra en byggnad som är en hommage till själva upprinnelsen och ursprunget till staden, när vi landade berättelsen gillade alla den. Det är svårt att värja sig från en sådan historia. Vi började spåna om hur vi kunde förverkliga idén och utgick från en blank vattenyta, även om vågor rör sig på ytan är fortfarande vågornas yta blank. Det första vi bestämde oss för är att glaset är ett material som har egenskaper väldigt lika vatten. Man tror att det är fast form, men det är ändå flytande, det rör sig alltid. Det är fantastiskt! Det går att polera sten eller andra material så att de nästan ser ut som vattenyta, men vi fastnade för glaset för då har vi samma yta där man ser ut och samma yta där det är täta bröstningar. Vi hade också jobbat med glas på väldigt avancerat sätt tidigare och kände att vi behärskade tekniken väl. För att skapa associationer till vattnet provbyggde och testade vi många olika lösningar. Första gången det riktigt sjöng till i magtrakten var när vi kom på att vi kunde kombinera busenkla grundformer, halvcirkel och halvcirkel. Geometrin blev otroligt spännande och väldigt abstraherad i förhållande till verkligenheten. Vi ville inte skapa vatten, inte efterlikna det, vi ville få alla som betraktar huset att enkelt associera till vatten men utan att avbilda det. Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte efterlikna sin inspiration utan istället hjälpa människor att kunna associera till den. ”FÖRSTA GÅNGEN DET RIKTIGT SJÖNG TILL I MAGTRAKTEN VAR NÄR VI KOM PÅ ATT VI KUNDE KOMBINERA BUSENKLA GRUNDFORMER, HALVCIRKEL OCH HALVCIRKEL.” Så fort formen kom på plats insåg vi komplexiteten och att det krävdes ofantlig precision. Vi bestämde därför att vågorna fick pryda den minsta fasaden och att resten av fasaderna skulle vara otroligt enkla för att förstärka effekten. Det var så idén om fönsterband föddes, att det är bandet som går runt hela byggnaden och bara på något ställe är skulpterad. Vågen är ingenting utan resten av sitt band, en kontinuerlig idé runt hela huset. Har man sett vågen en gång och sedan ser huset från andra hållet ska man direkt associera att det är det där huset med vågen. Placeringen av vågen, vårt stora skulpterade motiv, var viktig. Vi insåg att det skulle bli en av Göteborgs absolut mest geometriskt skulpterade fasader, kraftfull i sin relief och sitt mönster. Hamnstäder med aktning världen över har alltid vänt de stora pampiga gavelmotiven och fantastiska huvudfasaderna mot hamninloppet så att skeppen som kommer seglandes över haven ska möta den stiligaste staden. Så även Göteborg, exempelvis Amerikahuset, Hertzia-huset och Broströms huvudkvarter. Det var en annan tid, influenserna kom från andra sidan havet och man stod på kajen för att få veta vad som hände ute i världen. I vår tid har vi alla de här spännande influenserna hos oss, de finns nu i staden varför vi ville göra tvärtom och vända ansiktet in mot staden och säga hej, välkommen till den mångkultur och rikedom vi omger oss med idag. Huset får vara med och berätta om en historisk utveckling som är väldigt relaterbar till vår samtid och den kontext vi lever i. Det blir inte bara en bildlig berättelse om vad som är Göteborgs ursprung utan det blir också en berättelse som handlar väldigt mycket om oss idag. Det tycker jag är intressantare, att vi kan skicka signaler till historien. Det är som ett bra teaterspel, som att spela en Shakespearepjäs idag. Det görs inte exakt som det Våghuset GLAS 3.2022 39