GLAS 1
Det är inte vi som väljer exempelvis fasadsystem,
det är glasentreprenören. Det vi gör är att tidigt i processen utforska vad som är möjligt, i det här fallet realiserandet av en böljade fasad med fyra vågor som också är möblerbara och användbara på insidan. Vi har verkligen utmanat glasentreprenören och varit nära gränsen för i hur snäva radier det är möjligt att välva glas och profiler. Trots det är passningen och precisionen sagolik. Jag hittar ingenstans där det finns ett slarv med toleranser och montage. Alla husets hörn är rundade för att inte bryta linjen. Tack vare det har vi samma yta som följer med runt hela byggnaden, horisontella band som hänger ihop hela vägen och på en gavel ringlar sig och skapar vågen. De övriga fem fasaderna är busenkla, enklare går knappt att göra, och ändå uppfattas huset som exklusivt. Bara genom att runda hörnen har vi ökat valören på alla fasader. Hade vi inte gjort det är jag säker på att man hade uppfattat de andra fasaderna som mycket enklare och framför allt trivialare. Det var den lilla justeringen som förhöjde exklusiviteten jättemycket. Det är intressant med ett hus som inte har fyra sidor och rätvinkliga hörn, det uppför sig väldigt föränderligt när man rör sig runt det. ”SÅ FORT ETT GLAS BÖJS UPPSTÅR DET OTROLIGT INTRESSANTA REFLEKTIONER AV OMGIVNINGEN.” Så fort ett glas böjs uppstår det otroligt intressanta reflektioner av omgivningen. Vi böjde glaset jättemycket, och så böjde vi det tillbaka igen. Plötsligt blir det som reflekterar sig i vissa av de här ytorna en reflektion av redan reflekterad yta. Det är som en välskulpterad bil som är lackerad i en blank lack, gärna äldre bilmodell med mycket form. Vi ville ha ett 100 procent blankt material på fasaderna, inte bara i fönstren utan även i de täta bröstningarna. Det var också en av anledningarna till varför glas var det enda material vi kunde använda för att få full utväxling av speglingar och reflektioner. Glas är ett högteknologiskt material. Materialutvecklingen och så som man jobbar med och sammanfogar glas med andra material, det är väldigt mycket där som högteknologin i vårt byggande ligger idag. Därför är det så tacksamt och spännande att använda glas eftersom det svarar på så otroligt många frågor som vi behöver lösa hela tiden. Och så är det ett robust, tåligt och extremt hållbart material. Det är stort fokus på gränsvärden och krav i projekteringsprocessen och det påverkar designen jättemycket. Det tycker jag är intressant, det är bra och det ger arkitektoniska lösningar som visar på vad som är viktigt idag. Det kommer man att kunna läsa i framtiden när man tittar tillbaka på vår tid som är ett viktigt decennium av arkitektur, det vi skapar precis nu och att vi värdesätter de frågor vi gör ska vi vara stolta över. Det är mycket arbete att få ihop kraven på bland annat solvärmlaster, ljustransmission och U-värden, inomhusklimat och energiåtgång. Det är avancerade frågor som tar ett tag att komma fram till och som påverkar designen. Det gör vår arkitektur bättre och intressantare. All byggnation i Göteborg ska ta hänsyn till möjligt väsentligt ökade vattennivåer. Kraven har hårdnat och blir bara bättre och bättre. Vi färdas mot en större robusthet och tålighet i relation till klimatet vilket jag tycker är bra. Det kan man bara applådera att det är så. Vågen knyter inte bara an till vattnet. Tidigare låg järnvågen på den här platsen. Det dyrbaraste Sverige hade att exportera på den här tiden var koppar, järn och andra metaller som behövde vägas innan det lades på skeppen. Den första järnvågen låg i Brunnsparken. På 1800-talet flyttade den till Järntorget, precis till den här platsen där Våghuset har byggts, och blev en av Göteborgs viktiga adresser. Det blir en rolig spegling av en idé som egentligen berättar en helt annan historia … / Våghuset GLAS 3.2022 43