GLAS 1
gjordes när Shakespeare levde utan man tar berätt
elsen och associerar till samtiden, gör applikation av det. Så kände jag med riktningen på gavelmotivet, det gjorde motivet relaterbart till vår tid. Idén är så tydlig och berättelsen så enkel att alla bara köper den momentant. Eftersom tomten är en landmärkestomt önskade Göteborgs stad högklassig arkitektur och när de förstod vilken arkitektur detta var ville de inte störa processen, de ville se det här huset. / FAKTA / Våghuset Plats: Masthuggskajen, Göteborg Typ av byggnad: Kontor med butiker och restaurang i bottenvåning. Yta: 10 000 kvadratmeter Antal våningar: 13 Signum: Vågformad fasad helt i glas. Byggherre: NCC Property Development Byggare: NCC Building Arkitekt: White arkitekter Fasadkonsult: ACC Glas och Fasadkonsult AB Glasentreprenör: Staticus Sveriges AB Glasleverantör: Flintermann Glasveredlung, Press Glas och Bodesa (se faktaruta på föregående uppslag). Byggsystem: Elementfasad Wicona WICTEC EL SK (structural glazinglösning), stickfasad WICTEC 50SG (structural glazing) samt dörrar Wicona WICSTYLE 75 evo Inflyttning: Från augusti 2022 Huset är väldigt välklätt och månar om sitt yttre, nästan som en stor kritstrecksrandig kostym. Det har den värdigheten, pressat till perfektion med strykjärnet. Men att bara göra en kostym är ganska ointressant. Ett hus består precis som människan av ben, muskler, nervtrådar, kött och blod. Det gör interiören väldigt viktig. Med så tydliga arkitektoniska grepp som vågen är det viktigt att det inte bara blir en gest i den stora skalan utan att det är avläsbart på fler sätt. Vågformen har fått följa med in i detaljerna. De täta delarna av fasaden är klädda med treglasrutor där den innersta rutan är ett spegelglas och insidan på det yttersta glaset är screentryckt med svart vågmönster som är mycket, mycket mindre. Det ger ett otroligt djup och en dynamik och skapar rörelse när du går förbi fasaderna. Alla kontrastmarkeringar är applikationer av vågmönstret. En träpanel bestående av fina stavar i ask har frästs i halva vågprofiler, som två och två bildar en våg. Klurigt skurna, svarta och vita terazzoplattor i entrégolvet tecknar samma vågmönster som fasaden. Vi har lyft med oss husets huvudkaraktär och gjort det avläsbart på olika sätt, i olika skalor och material inne i huset. Det gör att man plötsligt får ihop pusslet och då blir det en upplevelse. Igenkänning även på insidan. Bandfasaden som är så tydlig i exteriören är också väldigt användbar i interiören för att fånga de stora utsikterna. Mot älven där vidsträckta horisontella landskapsbilder tornar upp sig fångar bandet horisonten, lite av himlen, det byggda landskapet och vattenlandskapet. Det blir väldigt användbart som del av den interiöra upplevelsen och det är ju glasfasaden som löser den uppgiften. Byggnaden är en högprestandabyggnad när det gäller energikrav. ACC Glas och Fasadkonsulter tillsammans med glasentreprenören Staticus har löst så att vi har kunnat få ett högprestandaglas med väldigt hög genomsiktlighet och färgåtergivning. Det är gött att jobba med så fina material som det är nu för tiden. Det blir en bra upplevelse. För att lyckas med de tekniska utmaningarna tog vi fram en fullskaleprototyp i skala 1:1 där vi pressade ihop huset för att få med så många detaljer och möten som möjligt. Staticus tillverkade prototypen som transporterades till byggplatsen där vi gjorde noggranna genomgångar och analyserade alla detaljer, material och möten. Det gjordes även fullskaleupplevelsetester hos ACC för att bland annat titta på genomsiktligheten och färgåtergivningen. ACC har hjälpt oss räkna fram fönsterareor som är möjliga att hantera för att klara klimat- och energikraven vilket har varit med och styrt arkitekturen. Kommentarerna från testerna gick med till utvecklingsnivån innan Staticus tryckte på knappen och tillverkade alla fasaddelarna. Därmed kunde NCC vara helt trygga med vad de skulle få. Våghuset GLAS 3.2022 41 ”HUSET ÄR VÄLDIGT VÄLKLÄTT OCH MÅNAR OM SITT YTTRE, NÄSTAN SOM EN STOR KRITSTRECKSRANDIG KOSTYM.” De svarta banden ger en bra kontrast till de interiöra, ofta ljusa, kontorsytorna. Randigheten hjälper till att uppfatta vågen. Eftersom mönstret går tvärs vågorna vinner kontrasten mellan fönster och band på att vara så stor som möjlig. Vi utforskade det här svarta jättemycket och jag är glad över det omsorgsfulla lagarbete som ledde fram till ett svart pigmentmässigt genomfärgat glas som yttersta beläggning på de täta banden, det vill säga en glasmassa som är svart på glaset. Det gör att banden aldrig kommer att förändras, huset kommer alltid att se exakt likadant ut. Man lägger sitt liv i andras händer när man ägnar sig åt sådana här projekt, jag kan inte lösa alla tekniska utmaningar själv och vi på arkitektkontoret kan inte lösa det själva. Vi kan bara lösa det om vi samarbetar med andra kompetenser som är specialister på en massa andra områden. Jag är väldigt glad över att vi varit i goda händer på en entreprenör och utvecklare som NCC men också att vi får jobba med den sortens fantastiska fasadentreprenörer som det är nu för tiden. Är det något som har överraskat mig förutom hjärtligheten alla inblandade emellan så är det att det är så enormt bra precision i montage och slutmontage av komplicerade former som ska stämma som ett perfekt mönster runt hela bygganden.