Energigas 1
Ledaren Fossilfri fordonsgas redan 2023 Gasproduc
ent. Hanna Birgersson tar hand om kalvarna på Hagelsrums gård. FOTO: SÖREN HÅKANLIND Energigas nr 1 2020 Allt för gasbilen under ett och samma tak Entreprenörerna Alexander Enulescu och Stefan Hermansson i Växjö tror stenhårt på gasbilarna. Tillsammans satsar de på att konvertera fordon till gasdrift, sälja gas- och elbilar samt att bygga tankstationer för fordonsgas. SID. 6 Många modeller med gas i tanken Fordonstillverkarna Skoda och Seat står för årets tre nytillskott på gasbilsmarknaden. Andra tillverkare av personbilar med gasdrift är Audi, Fiat, Ford, Suzuki och Volkswagen. Vi presenterar alla modeller på marknaden. SID. 12 Från ko till tank på familjegården Avsaknaden av gastankstationer i närområdet gjorde att familjen Birgersson på Hagelsrums gård bestämde sig för att bygga egna för att få avsättning för sin biogas. Nu är den första av fyra planerade tankstationer i drift. SID. 16 ”All gas i nätet ska bli grön” ”Nu ska vi se till att det investeras och att gasen i nätet blir grön.” Det säger Hans Kreisel, vd för den nybildade energikoncernen Nordion Energi, ett kapitalstarkt bolag med stora visioner för den svenska gasmarknaden. SID. 24 Tre frågor till: Rickard Nordin (C), riksdagsledamot och gasbilsförare SID. 4 I korthet: Gasbilsförsäljningen på väg att lyfta SID. 4 Ny aktör tar plats på fordonsgasmarknaden SID. 14 Utredning vill se ökat stöd till biogasproduktion SID. 22 Gasolen fixar lacken på krockade Teslan SID. 28 Fortsatt hög trovärdighet för Energigas SID. 32 Forskning & utveckling: Gödsel en guldgruva för mer biogas SID. 30 Energigas Sverige: Gasbranschens klimatfärdplan lanserad SID. 34 Myter om gasbilar krossades SID. 36 Debatt: Hur tusan lyckades vi nå klimatmålet? SID. 40 Synpunkten: Vikten är viktig för omställningen SID. 42 OMSLAGSFOTO: SÖREN HÅKANLIND Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm www.energigas.se Ansvarig utgivare: Maria Malmkvist Redaktionell kontakt: Christina Watson, 08-692 18 47, christina.watson@energigas.se Redaktör: Lotta Brandt, 0733-920 570, energigas@mediabaren.se Redaktionsråd: Lotta Brandt, Jonas Gustafsson, Mattias Hanson, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Fredrik Svensson, Anna Wallentin, Christina Watson Produktion: Mediabaren i Stockholm Annonser: Bengtsson & Sundström Media, 08-10 39 20, energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: linda.carstens@energigas.se Kommande nummer 2020: 20/5, 23/9, 2/12 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta print TS-kontrollerad upplaga: 6 200 exemplar Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 Vi vill också tacka alla er som deltog i vår läsarundersökning. Resultatet har kommit, och till vår stora glädje verkar de allra flesta av er verkligen uppskatta tidningen! 769 ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige MARIA MALMKVIST vd, Energigas Sverige maria.malmkvist@energigas.se Sverige behöver öka användningen av energigaser för att kunna ställa om till ett hållbart och fossilfritt samhälle. Det är huvudbudskapet i ”Gas för framtiden – Klimatfärdplan för energigaserna i Sverige”, som vi lanserade inom ramen för Fossilfritt Sverige i slutet av januari. I färdplanen har vi formulerat elva åtaganden för gasbranschen. Vi ska bland annat investera i mer produktion av förnybar gas i Sverige, och göra det lätt för våra kunder att välja förnybar gas. Men för att energigaserna ska kunna bidra till att Sverige når klimatmålen måste även politikerna fatta rätt beslut. En viktig åtgärd är att göra allvar av de många bra förslag som Biogasmarknadsutredningen presenterade i december. Det långsiktiga målet i färdplanen är att all gas ska vara fossilfri till 2045. Redan 2023 ska den gasformiga fordonsgasen vara fossilfri, och med 94 procent biogasandel är vi ju nästan där. Till 2030 ska den flytande fordonsgasen reducera växthusgasutsläppen med i genomsnitt 70–90 procent, jämfört med fossil bensin och diesel. Innan jul fick vi ett par trevliga besked som kan snabba på omställningen i transportsektorn. Bland annat beslutade regeringen om ändringar i förordningen om klimatbonusbilar, som innebär att även nytillverkade, efterkonverterade gasbilar kan få bonus. Det kom också ett förslag på att regelverket kring klimatbonusbilar ska gälla som ny miljöbilsdefinition. Energigas Sverige har drivit på en längre tid för att få igenom båda dessa förändringar. Vi kommer givetvis att följa och prata vidare om både Biogasmarknadsutredningen och färdplanen under hela 2020. Bland annat under Gasdagarna – anmälan är öppen nu – och i Almedalen, där vi i år arrangerar en gasarena. Gasbranschen är en viktig del i omställningen av energi systemet. Det visar vi med tydlighet i vår färdplan. Vi lyfter det också i kampanjen #gasförframtiden, som nu rullar i sociala medier. Hjälp oss gärna att sprida budskapet! ENERGIGAS NR 1 2020 3