Energigas 1
Synpunkten Vikten är viktig för omställningen D e
t är bråttom nu om vi ska klara omställningen av transportsektorn. Enligt klimatmålen ska utsläppen minska med 70 procent fram till 2030, jämfört med 2010. För att nå dit, och samtidigt få bättre luftkvalitet i våra städer, finns en del hinder att undanröja. Lätta lastbilar har fått en allt större betydelse för godstransporterna. Andelen lätta lastbilar uppgår i dag till nästan 90 procent av alla svenskregistrerade last bilar, och står för cirka 70 procent av de totala körsträckorna med lastbil. De lätta lastbilarna står därmed för en betydande del av utsläppen från vägtrafiken. Den lätta lastbilstrafiken måste växla till drivmedel som ger så liten miljö och klimatpåverkan som möjligt, exempelvis biogas eller el. Men här finns en hake. nader för chaufförer. Ett företag som vill ersätta fyra diesellast bilar behöver alltså köpa in fem gasdrivna lastbilar. Fler fordon på våra vägar bidrar också till mer trängsel i städerna och därigenom flera negativa effekter för både hälsa, miljö och klimat. Alternativet är att anställa chaufförer med Ckörkort, men då begränsar man arbetsmarknaden och tar bort många möjliga instegsjobb. Dessutom råder redan i dag brist på chaufförer med Ckörkortsbehörighet. FREDRIK SVENSSON Ansvarig för vägtransporter och sjöfart på Energigas Sverige Lätta lastbilar får ha en totalvikt, inklusive last, på maximalt 3,5 ton. Alternativa drivmedel medför ofta att fordonets egen vikt ökar, till exempel på grund av att tankarna för fordonsgas är tyngre. Det innebär att transportörerna inte kan få med sig lika mycket last per fordon. Med en gasdriven lätt lastbil förlorar man cirka 20 procent i lastvikt. Det i sin tur innebär att företagen behöver fler fordon för att utföra samma transportarbete, med ökade kostnader som följd – både för investeringar i fordon och lönekostLösningen är ganska enkel: Genomför den möjlighet som EUrätten öppnar för i ändringen av det så kallade körkortsdirektivet, det vill säga att tillåta innehavare av Bkörkort att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3,5 ton, men inte 4,25 ton. Länder som Storbritannien, Nederländerna, Italien och Norge har redan tagit det steget, och svenska transportörer bör snarast ges samma möjlighet. Genom att höja maxvikten för fordon med alternativa drivmedel, så att de kan lastas lika mycket som dieseldrivna fordon, går kostnaden ner och fler skulle kunna genomföra bytet till förnybart. Det skulle gynna omställningen i transportsektorn avsevärt och bidra till att Sverige når miljö och klimatmålen. s SHEREX EUROPE ApS Utrustning för CNG / CBG Som kund hos Sherex Europe får du oöverträffad know-how som garanterer både hög kvalitet och den snabbaste leveranstiden på marknaden. Ny slow-filldispenser för Gastankning Utformad i nära samarbete med kunder för att optimera en säker och pålitlig tankning av bilar på det mest kostnadseffektiva sättet. Ring oss idag och få både snabbare och billigare reparation av CNG-utrustning! Sherex Europe ApS 42 ENERGIGAS NR 1 2020 info@sherex.dk | www.sherex.dk | +45 3322 4502