Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … . . . Rickard Nordin, C
enterpartiets talesperson i klimat- och energifrågor och en av landets drygt 50 000 gasbilsförare. 1 Varför kör du gasbil? – Det är den bästa miljöbilen för mig. Jag tycker det är väldig lockande att kunna köra på biogas och därmed gynna svenska och lokala företag. Många stirrar sig blinda på det som är nyast och häftigast, som el och vätgas. Men jag menar att vi behöver en mångfald av bra miljöbilar, som också drivs med biogas, etanol eller förnybar diesel. 2 Vad krävs för att fler ska upptäcka fördelarna med att köra på biogas? – Det finns ett värde i att stötta det som är lokalproducerat. Med en gasbil kör du på biogas som producerats från hushållssopor eller från grannbondens gödsel. Vi tänker ofta närproducerat när vi går och handlar, men inte lika ofta när vi tankar. Om fler insåg detta skulle det vara värdefullt för gasbilarna. 3 Hur ser den svenska fordonsparken ut 2030? – Om jag hade vetat det hade jag varit rik (skratt). I framtiden behöver vi ha olika typer av bra miljöbilar samt konvertera gamla bilar så att de kan drivas med fossilfria bränslen. Det finns en punkt i januariavtalet om att det ska införas ett ekonomiskt avdrag för grön teknik, där vill vi ha med detta. LENA LÄNDIN Kurvan vänder upp igen Nybilregistrerade personbilar med gasdrift 1 000 3 000 5 000 7 000 2 000 4 000 6 000 0 2005 2010 2015 2019 Källa: Bil Sweden Etanol 1 % Gas 7 % El 20 % Laddhybrid 32 % Elhybrid 40 % Nya klimatbonusbilar 2019 Fordonsgasen innehåller i dag närmare 95 procent biogas. FOTO: PETER HOELSTAD Gasbilsförsäljningen på väg att lyfta Efter några tröga år lyfte gasbilsförsäljningen ordentligt under förra året. Elbilarna dominerar bland miljöbilarna, men bilar med gasdrift ökade sin andel till sju procent. Totalt såldes 5 337 gasdrivna personbilar 2019 jämfört med 3 235 året innan. Ett ordentligt lyft då försäljningen 2018 bromsades på grund av bristen på gasbilar. Anledningen var att biltillverkarna inte hunnit testa gasbilarna enligt den nya körcykeln för att fastställa bilens bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Närmar sig toppåren Förra årets försäljnings siffror närmar sig gasbilarnas toppår, en tid då många biltillverkare lanserade nya gasdrivna modeller och bland annat taxi utökade sin flotta med miljöbilar på gas. Trots dagens elbilsboom kommer gasbilarna även fortsättningsvis ha en viktig roll. – Gasbilarna är viktiga för att vi ska klara omställningen. Då behövs alla förnybara bränslen, inte bara el, säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare på Gröna bilister. Han är själv gasbilsförare sedan Kurvan vänder upp igen Nybilregistrerade personbilar med gasdrift 1 000 3 000 5 000 7 000 2 000 4 000 6 000 0 2005 2010 2015 2019 Källa: Bil Sweden Ändrade regler för klimatbonus och miljöbilar Bonus malus. Från årsskiftet gäller nya skatteregler för bilar. Det blir fortsatt straffskatt för alla diesel och bensinbilar med höga utsläpp. Enligt de nya bonus malusreglerna är nya bilar med max 70 gram kol dioxidutsläpp, i stället för tidigare 60 gram, berät4 ENERGIGAS NR 1 2020 tigade till klimatbonus på max 60 000 kronor. Gasbilsköparna får som tidigare 10 000 kronor i bonus och bränslecellsbilar med vätgasdrift erhåller 60 000 kronor. En nyhet är att nya bilar som efterkonverterats till gas av general agenten även de är berättigade till klimatbonus. Etano Ga fem år tillbaka och tycker att det är synd att inte fler insett biogasens fördelar, både miljömässigt och ekonomiskt. – Den ideella föreningen Gröna bilister är politiskt oberoende och teknik neutral, men vi har sedan starten lyft biogas som ett av de bästa miljöalterna tiven. LENA LÄNDIN Nya k Regeringen har även föreslagit att den nya miljöbils definitionen ska vara densamma som för klimat bonusbilar. Dessa miljöbilskrav gäller vid offentliga upphandlingar. Reducering av förmånsvärde för tjänstebil som drivs med gas är fortsatt 40 procent under 2020.