Nolltretton 1
LÄSA Från fattighuset till Himmelstadlunds herrgå
rd Text & Foto: Tobias Pettersson I sin senaste roman “Den blå gardinen” skriver Norrköpingsförfattaren Stina Nilsson Bassell om två unga kvinnors klassresa i 1860-talets Östergötland. Det är en historisk skildring av vardagens vedermödor och drömmar under textilindustrins framväxt, kryddat med ett mystiskt mordfall. “Den blå gardinen” är Stinas femte roman och den tredje som rör sig i historiska miljöer. Boken har funnits ute ett tag i tryckt form, men går nu även att lyssna på som ljudbok på de stora plattformarna. – Den handlar om två fattighjon, Olga och Helga, som på ett mirakulöst sätt hamnar på Himmelstadlunds herrgård genom herr Alreik. Han kommer förbi en dag när de planterar plantor i den nya Trädgårdsföreningen i Linköping. Han börjar prata mer och mer med dem för var dag och erbjuder dem sedan pigjobb på herrgården, säger Stina och fortsätter: – Då kommer de bort från det trånga, skitiga fattighuset och det var det jag ville berätta om. Plötsligt har de eget rum, får lära sig läsa och skriva och får låna en vävstol. Drömmen, som de inte visste om att de hade, blir sann. Nu kan de börja göra annat och startar så småningom en kvinnoförening. I och med att de har mat för dagen, tak över huvudet och till och med lite betalt kan de sluta att tänka på sig själva och istället engagera sig i andras väl och ve. Boken skildrar resan från fattighuset till ett mer värdigt liv, och duckar inte för viktiga frågor om exempelvis kvinnors rättigheter, sociala orättvisor och fördomar. Mitt i allt detta sker även ett mordfall som Stina väver in i berättelsen. – Jag ville att de här unga tjejerna skulle få använda lite av det jag själv har, nyfikenhet och lite trådar att dra i. Och det får de tillsammans med en kommissaries assistent, en kommissarie som fanns vid den här tiden i mitten på 1800-talet. Herr Alreik fanns också och var en humanist vad jag kunnat se, han testamenterade till barnhem och universitet. Storyn är påhittad men Stina nämner verkliga miljöer i Linköping och Norrköping och blandar in historiska inslag i handlingen. Hon har ett genuint historiskt intresse, och precis som i tidigare böcker sätter hon kvinnan i fokus. – Jag tycker det är viktigt att komma ihåg hur kvinnan har behandlats genom hundratals år och se till att vi inte kommer dit igen utan att vi fortsätter framåt med jämlikhet i samhället, förklarar hon. Och boken verkar gå hem hos läsarna. Den har både sålt bra och fått goda recensioner. Då och då gör hon olika framträdanden, som signeringar och författarsamtal, exempelvis på Linköpings bokhandel, Edgards på Lagnö och Dahlbergs café. Hur har du utvecklats som författare sedan din första roman? – Massor. Det känns som att det har gått 50 år när det gäller mitt skrivande. Det flyter på bättre och jag vågar mer. Jag har lärt mig massor av både mig själv och andra. Sen har jag på något sätt halkat in på det jag vill göra, jag vill ju skriva mer historiskt och det är det jag gör nu. Det är där jag trivs bäst, jag har famlat lite innan. Sen fick jag in lite spänning också och det känns bra. Jag ville att de här unga kvinnorna skulle vara lite detektiver och lösa fall med sin nyfikenhet. – Det tar ett till två år att skriva en bok. Jag skriver varje dag och när jag väl har storyn håller den mig i ett hårt grepp så att jag knappt kan gå in och duscha, för då kommer jag på dialoger och grejer. Så jag måste snabba mig på så jag kommer ihåg det, sen springer jag och skriver några stödord. Och när jag går och lägger mig och är jättetrött kommer det också saker och jag tänker: måtte jag komma ihåg det till imorgon bitti. Varför tycker du att man ska läsa “Den blå gardinen”? – Om man vill känna av det historiska vingslaget från Norrköping och Linköping från mitten av 1800-talet. Man behöver inte vara från Östergötland utan man kan tycka det är intressant ändå. Jag skriver om vardagen och begynnelsen av textilindustrin, och vill man dessutom ha lite spänning också så tycker jag man ska ge “Den blå gardinen” en chans. 1. Färskt vatten till blommorna - Valérie Perrin 2. Skriften i vattnet - Johan Ajvide Lindqvist 3. Malma station - Alex Schulman 4. När snön faller vit - Carin Hjulström 5. Folk som sår i snö - Tina Harnesk 6. Sarek - Ulf Kvensler 7. Skred - Sara Strömberg 8. Kärleksbrevet - Lucinda Riley 9. Bortbytaren - Anders de la Motte 10. Stargate. En julberättelse - Ingvild H. Rishøi 12 NOLLTRETTON Listan grundar sig på försäljningen hos Linköpings Bokhandel i januari 2024.