Nolltretton 1
MEDIA Sportstudiosatsning i Linköping går all in
– Vi är väldigt nöjda med det hårda arbete vi gjort. Vi har satt programmen och försöker streama alla stora event. Sen har vi valt att försaka en del, som hockeyn på torsdagar, för att vi är begränsade just nu i både personal och tid. Men sedan starten har vi haft oerhört bra kontinuitet på alla stora event. Vi är det enda alternativet i Sverige om du inte har Viaplay. Du kan slå på oss och få en enorm upplevelse, även om du inte har matchen live så får du en studio som sitter live även under de 90 minuterna, det gör inte ens C More och Viaplay, säger Sargon Rüya, eller Giganten som han allmänt kallas. Han har lång erfarenhet inom branschen och är ett välkänt namn för många efter sändningarna med The Gambling Cabin. Där slutade han för cirka ett år sedan och kände att det var dags att växla upp från enkel webcam till en riktig studio som kunde ta hela konceptet till en ny nivå där man bygger varumärken kring specifika program. PÅ SCEN Tillsammans med sin bror Sabo Rüya, allmänt känd som Kaptenen, Ferit Gabore även kallad Örnen och Joseph Fager utgör de stommen i Studio All In, tillsammans med teknikerna Jögga och Elias. De har byggt en avancerad studio i utkanten av Linköping där de drog igång sin första sändning den 6 augusti. Sedan dess har de bit för bit utvecklat och förfinat konceptet och nu kör de nästan dagliga sändningar: Allsvenskan på måndagar, Champions League tisdag och onsdag, 90 minuter Stryktipset på torsdagar, Superlördag och Supersöndag, plus lite specialprogram däremellan. – Vi är inte begränsade till någon sport även om det varit mycket fotboll, men nu är vår plattform satt så nu kan vi egentligen ta oss an vad som helst, säger Ferit. De betonar att det är gratis att se Studio All In och att de tar spelansvar. Att titta på Studio All In ska handla om kärlek till sport och en känsla av samhörighet. De satsar på sociala spelformer Text: Tobias Pettersson Foto: Studio All In Sabo Rüya, Sargon Rüya och Ferit Gabore bjuder på sig själva i Studio All In. Sedan ett halvår tillbaka sänds det sport- och spelprogram på nätet från en studio i Linköping. Studio All In pumpar ut program nästan dagligen och hoppas på sikt kunna etablera sig som ett personligare och genuinare alternativ till de stora aktörerna i branschen. som Stryktipset, Europatipset och V75, och tanken är att ha kul tillsammans. Det ska vara underhållande att se Kaptenen och Giganten tjafsa om huruvida Liverpool eller Newcastle är bäst. – Vi hade rekord på Annandagen med 7.000 tittare. Många skrev på chatten att de satt ensamma hemma och tackade för att de hade oss att titta på, berättar Sabo. – Responsen vi fått har varit enorm. Det är den som gett oss energi och gjort att vi orkar driva på, säger Sargon. Hittills har det varit mycket fokus på att sätta produktionen. Tekniskt håller det toppklass, nu vill de utveckla programmen och börja söka olika samarbeten. – Jag tycker vi gjort ett bra jobb med att bygga upp en riktigt fin studio, och ambitionen är att hitta potentiella partners och lyfta tillsammans med dem under 2024, säger Ferit. – Nu har vi något att visa upp som vi är stolta över, och vi kan även visa siffror på hur många PÅ NÄTET tittare vi har, säger Sabo – Det kommande kvartalet kommer vi fokusera på det operativa. I sommar väntar ett stort mästerskap: EM i fotboll. Vår stora vision för 2024 är att hitta en stor partner så att vi kan pumpa ut sändningar varje match under hela EM. Det ska vara fokus på EM varje dag under en månad, säger Sargon. Studio All In kan ses på Youtube och Twitch, samt lite shorts på andra sociala medier. I slutet av februari tar de nästa steg och lanserar ett nytt magasin där de pratar om sportveckan som varit. Tanken har varit att skapa ett program som är aktuellt en hel vecka istället för den korta livslängd som livesändningarna har. – Studio står för hjärtat i vår verksamhet och All In står för vår drivkraft och inställning till vårt arbete, därav namnet Studio All In. Vårt syfte är att erbjuda er en produktion som levererar personliga, underhållande och innovativa sportupplevelser var ni än är, sammanfattar Sargon. I ETERN Tommy & Sagga till Stockholm Nu ska ur-Åtvidabergarna Tommy och Sagga inta huvudstaden. Många östgötar känner till de två karaktärerna från humorserien “Torghumor” som gjort succé på nätet. De har även gjort liveshower i Linköpings konserthus och i maj ska de ta sin show till Scalateatern i Stockholm. Själva kärnan i föreställningen är ölprovning, relations- och dejtingtips och skitsnack om allt möjligt, och förhoppningen är att göra en Sverigeturné framöver. Norpan i taiwanesisk popvideo Den taiwanesiska pop/jazzgruppen CosmosPeople spelade på Future Echoes i Norrköping i våras och blev så förtjusta i staden att de spelade in en musikvideo i de häftiga miljöerna i centrum. Singeln ”Good Day, Good Life” kom i somras och i videon kan man se en rad välbekanta miljöer, som industrilandskapet, Vaxkupan och Grand Hotel. Låten beskriver känslan av att hänga i Norrköping och upptäcka staden en tidig vårdag. Videon finns att se på Youtube. Byn har fått en podd Under Globala veckorna i Norrköping i november fick kommunikationsbyrån Byn pris för Årets miljöaktivitet för att de spridit inspiration och kunskap kring hållbarhetsområdet. Nu har de även startat en podd som heter På Byn. Första avsnittet var en slags presentation där de pratade om vilka de är, vad de gör och hur det är att driva en byrå utanför storstäderna. Framöver är tanken att prata om alla olika aspekter av kommunikation. På Byn finns att höra på Spotify. 40 NOLLTRETTON Foto: Pressbild Foto: Pressbild