Nordens Tidning 1
Århus europeisk kulturhuvudstad 2017 Invigningen
20 januari gjordes i form av fem vikingaskepp med vikingar ombord som transporterades genom stadens gator ledsagat av 7 000 promenerande gäster till hamnen för sjösättning, med en genomgående melodi, den vi känner som ”I natt jag drömde”, ursprungligen en Skånsk från år 1216. Danmarks näststörsta stad anlades av en vikingakung på 900-talet vid Århus å, där skeppen kunde komma in i landet i skydd för väder och fientliga angrepp. Namnet var då Aaros som betyder åmynning. Föreningen Norden Helsingborg beslutade besöka staden 1-3 september samtidigt med Århus Festveckas tre sista dagar. En återkommande fest från 1965 med runt 300 000 besökare i den tio dagar långa festen. Enligt tradition är Drottning Margrete protektor för härligheterna. Dag 1. Vi var elva personer som tog tåget till Århus. Väl framme välkomnades vi av Föreningen Nordens ordförande Torkil Würtz som ledsagade oss till hotellet där vi också välkomnades av hela Danmarks ordförande Arne Nielsen. Strax bjöds vi på en drygt två timmars guidad stadsvandring. Fler Nordenvänner slöt upp. Århusguiden mötte oss vid Vor Frue Kirke som ursprungligen var byggd som domkyrka. I mitten av 1200-talet övertogs den av dominikanermunkar. Mosegaard museum. Munkarnas första kloster fanns i Lund. Interiört helt enastående vacker, fungerar i dag som stiftelse för äldre. Under koret fanns en krypta som varit gömd under jordmassor tills man 1955 fann den. Vidare till Domkyrkan, Sankt Clemens, D:ks längsta, 93 m, en markant byggnad mitt i staden. Byggandet startade i slutet på 1100-talet, förmodligen av den företagsamme biskopen Peder Vognsen, som 1195 skänkte hela sin boksamling till kyrkans präster. En tidigare träkyrka fanns utanför de gamla stadsvallarna. Här begravdes det lokala helgonet Niels, son till kung Knud Magnussen som levde ett asketiskt liv. Kort efter sin död fick han rykte om sig att utföra mirakel. En helig källa sägs ha kommit till genom hans böner till Gud. Domkyrkan präglas av många om byggningar, men på 1920talet återskapad till ursprunget de senmedeltida biskoparna gav den. Den är överdådigt utsmyckad med bl a Bernt Notkes 12 m höga altartavla. 1642 brann kyrktornet som ersattes av en kort åttakantig spira, i folkmun kallad ”kaffekannelokket”. Teatern på Biskopstorget med blommorna. 34 nordens tidning nr 4 | 2017 Guidningen fortsatte genom stadens gator till hamnen där man skapat ny mötesplats som invigdes 24 augusti, en ny hamnplats som binder stad och bukt samman. Här såg vi ett springvatten i två rader, det påstods man kunde stå mellan utan att bli våt. Efter ytterligare några steg såg vi ett gigantiskt komplex med en bred gata rakt genom. Längs med sidorna fanns parkeringsfickor i form av bås man körde in bilen, gick till en automat fick en kod och vips försvann bilen. Vid hämtning användes koden och plötsligt kom bilen tillbaka. På tredje eller fjärde våning fanns biblioteket över hela våningen. Längst upp i taket fanns en gigantiskt upp och nedvänd skyskrapa med en miljon ledlampor. Efter ytterligare vandring skildes vi från guiden och våra nya Nordenvänner för dagen. Kvällen tillbringades i små grupper, det gällde att finna en restaurang i denna proppfyllda stad med musik överallt. Vi var fyra i ”min” grupp som fann plats vid Å-promenaden där vi åt och drack gott. Trötta begav vi oss upp genom gågatan till Biskopstorget, mitt emot den gamla fina teatern. Ett virtuellt blomstrande torg, ju mer man dansade eller trampade, ju fler vackra färgade blommor kom fram. Ännu tröttare men glada gick vi gågatan fram, lyssnade till en otroligt skicklig rysk musiker spelande Erik Clapton på sin gitarr, konservatorieutbildad inhyrd av Festveckan. Dag 2 hämtades vi av Nordenvännerna som körde oss i sina bilar till Mosegaard Museet, känt bl a för sin arkitektur men framför allt sina arkeologiska utställningar som omfattar stenålder, bronsålder, järnålder och vikingatid. Man kommer helt nära in på människorna bakom de utställda föremålen i den etnografiska utställningen och man kan uppleva de dödas liv i olika kulturer och samhällen. Sju rekonstruerade människoarter står i trappan ner till utställningarna. Här kunde vi gått i många timmar. På museets gräsbevuxna sluttande tak uppfördes skådespelet ”Röde Orm” av Frans G Bengtsson tidigare i år. En enastående utsikt härifrån ut över Århusbukten och det vackra landskapet. Transport vidare till Den Gamle By med vännerna. Platsen för historieälskare bl a Århus historia från vikingatid till nutid. Efter några timmar skiljdes vi från vännerna, som på kvällen bjöd på alla tiders fest i Det Grönländska Huset med sv/dk sånger, dikter och härlig atmosfär. Vi tackade våra fantastiska vänner för enorm generositet och hjälpsamhet. Dag 3. Besök på Aros Konstmuseum ett av Nordeuropas största och mest innovativa, visade bl a modern konst i form av Olafur Eliassons spektakulära takprojekt ”Your rainbow panorama”. I ett rum satt en fyra meter hög pojke på huk. Här fanns hur mycket som helst att uppleva men tiden gick alldeles för fort. Lite mat fick vi i oss i restaurangen, därefter var tiden kommen för att hämta bagaget på hotellet och en kort promenad genom gågatan till tåget. Alla var nöjda och glada och återvänder gärna till Århus. Vi upplevde samarbete på högsta nivå! text: lena johansson ljungqvist, norden helsingBorg foto: ingrid oCh andreas nyström. Så in i norden