Boinsikt 1
TRYGGHET Hyresgäster vill ha mer fokus på trygghe
t Tack alla ni som besvarade enkäten som vi skickade ut i slutet av förra året! Era synpunkter är viktiga för oss, vi ser vad vi bör arbeta extra med och vad ni uppskattar. Liksom tidigare ser vi att frågor som kan kopplas till trygghet är det som engagerar mest. I årets kundenkät har vi något lägre resultat, även om vi har fortsatt goda betyg och ligger en bra bit över medel i nästan alla kategorier. Men det kan vi inte nöja oss med, vi har ett högt uppsatt mål när det gäller hur nöjda våra hyresgäster ska vara med oss som hyresvärd och med sin bostad. Vi ser framför allt att vi har ett något lägre betyg på olika trygghetsfaktorer. Då handlar det till stor del om man kvällstid känner sig otrygg på gårdar eller i allmänna utrymmen som tvättstuga och trapphus. Likaså i större parker och utmed gator, områden som i regel tillhör kommunen. För att råda bot på känslan av otrygghet har vi på ÖBO gjort stora insatser de senaste åren. Jasmina Sahinovic, koncerncontroller på ÖBO och ansvarig för undersökningen, förklarar: – Om man räknar in de insatser vi gjort 2020, 2021 och planerar att göra under 2022 hamnar summan på närmare 100 miljoner kronor för teknisk utrustning, som förbättrad belysning och elektroniska lås. Vi märker att de boende tycker att det gjort skillnad, vi får bättre betyg för belysningen till exempel, men det finns mer att göra. I undersökningen ser vi dessutom att fler tycker att man känner sina grannar och att man trivs, både i sin stadsdel och bostad. Vi ser också att förtroendet för ÖBO som hyresvärd generellt är stort hos de boende, och att några distrikt, till exempel Varberga-Oxhagen, haft en extra positiv utveckling. Fick du inte undersökningen? Enkäten skickas till alla som har meddelat sin mejladress. Fick du inte undersökningen, så behöver du uppdatera din mejladress, det gör du enkelt på obo.se/minasidor. Om två personer står på hyreskontaktet skickar vi till den som står först. Du som bor i studentbostad omfattades inte av den här undersökningen. Plan för fortsatt arbete Varje år går våra arbetsgrupper igenom vilka delar man behöver arbeta på att förbättra. Men för att vi ska dra nytta av varandras insikter och erfarenheter över hela företaget har vi, utifrån våra fokusområden, skapat förbättringsgrupper som ska fördjupa sig i resultatet och ta fram konkreta handlingsplaner. Under 2022 har vi valt ut några fokusområden: Fokusområde 1 Trygghet i området • Insatser för ökad trygghet i området och trygghet på kvällar/nätter) • Trygghetsfrågor är fortsatt i fokus. Fokusområde 2 Skötsel • Välskötta fastigheter samt underhåll av boendet är viktiga aspekter för hyresgästerna. – Vi tar resultatet på allvar och utöver att jobba hårt med frågorna inom dessa områden ska vi vårda och värna om de kvaliteter som våra kunder uppskattar mest, det är också viktigt, påpekar Jasmina. 16