Affärsplan 2017 1
AFFÄRSPLAN 2017: Affärskoncept MISSION/ UPPDRAG D
e allmännyttiga bostadsföretagen byggdes upp under en period efter andra världskriget och fram till och med 1960-talet. Det var en bärande del av den tidens bostads- och välfärdspolitik. Den allmännyttiga sektorn står nu för en femtedel av bostadsmarknaden i Sverige och ungefär hälften av hyresmarknaden. De allmännyttiga bolagen är öppna för alla, inte endast för mindre resursstarka hushåll. Ett kommunalt bostadsaktiebolags huvudsakliga uppgift ska vara att i allmännyttigt syfte förvalta fastigheter med hyresrätter, främja bostadsförsörjningen i kommunen och erbjuda hyresgästerna inflytande. I uppdraget ryms också ett tydligt socialt och etiskt ansvarstagande för såväl kund som medarbetare. VARUMÄRKESLÖFTE Vi ska göra vårt varumärke attraktivt. Det ska skilja sig från konkurrenterna vilket leder till att vi ska vara det naturliga förstahandsvalet. Vi ska marknadsföra våra områden på ett modernt sätt. Befintliga och nya hyresgäster ska förstå att vi aktivt utvecklar bolaget. Vårt marknadsområde är i första hand kommunen och i andra hand övriga världen. 10