KIA STORY 1
Inte bara snygg att se på, under skalet finns kra
ftfulla och snåla motorer samt avancerad teknik. I 14 KIASTORY 2/2016 ngen kan väl ha missat att Sverige är ett av världens mest kombitäta länder. Här ska nästan alla ha kombi, oavsett om det är singelhushåll, småbarnsfamiljer eller pensionärspar som ska köpa bil. Vad vi än väljer för bil, så väljer vi gärna en stor, rejäl och säker kombi. Men hur blir det när man exporterar det svenska receptet till världens femte största fordonskoncern i Sydkorea? Det vet vi – för nu har Kia Optima Sportswagon kommit. DE SVENSKA BILTILLVERKARNA har nästan alltid tillverkat fyrkantiga, rymliga och rejäla familjebilar. Men när den ena har försvunnit och den andra verkar tro att vanliga familjer kan punga ut en halv miljon kronor för sina större kombibilar öppnar det upp för nya modeller och nya märken. Kia är redan i dag ett av Sveriges största bilmärken och kombimodellen av Kia cee’d är märkets allra mest sålda. Det vill man ta tillvara på och lanserar nu nya större och elegantare Optima Sportswagon som en direkt utmanare till de tidigare folkhemsfavoriterna. VI VÄNTAR IN NATTEN innan vi tar oss ut på motorvägen. Då har trafiken glesnat och mörkret lagt sig. Visserligen är de ljusa sommarnätterna förbi och nu är det först efter midvinterståndet i december som dagarna blir längre igen, men utan förutbestämt mål letar vi oss ut ur Stockholm, förbi förorterna och ut på landet. Vi passerar Enköping, susar förbi Västerås och tar oss vidare mot Närke samtidigt som vi konstaterar att köregenskaperna är mer avspända än sportiga. Men det gör också att komforten är hög med en behaglig och stabil gång – och i den väl ljudisolerade kupén njuter vi av bekväma läderklädda säten, välljudande ljudsystem från Harman/Kardon och till och med trådlös