KIA STORY 1
När kraften från bensinmotorn inte behövs drivs N
iro av el och släpper inte ut någon koldioxid. – till och med gaspedalen bidrar genom att tillverkas i fiberarmerad plast. Litiumjon-batteriet väger i sin tur bara 33 kilo och har 1,56 kWh kapacitet. Efter ett tag bestämmer vi oss för att ta oss ut ur virrvarvet av trendiga retrobutiker och tar sikte på bredare gator. På motorvägen aktiverar vi den standardmonterade adaptiva farthållaren och låter bilen ta rygg på omgivande trafik. I fronten sitter nämligen en radar som håller stenkoll på framförvarande bil och anpassar hastigheten till den. Skulle radarn upptäcka något som innebär risk för kollision – fotgängare eller andra fordon – kan bilen automatiskt nödbromsa för att i bästa fall helt undvika kollision, och i annat fall lindra skadorna. NYA NIRO ÄR DESSUTOM utrustad med döda vinkel-varnare som via snett bakåtriktade sensorer upptäcker och varnar för bilar vid filbyten, systemet Rear cross traffic alert som varnar för bilar om du backar ut från exempelvis en parkeringsplats, samt aktivt filövervakningssystem som varnar om du inte håller dig i din fil. Vid det här laget har vi slutat tänka på vilken motor det är som tar oss framåt. Själva omkopplingen mellan el och bensin går smidigt och bensinmotorns välisolerade motorrum gör ljudnivån låg. I stället kan vi följa energiförbrukningen och kraftfördelningen 24 KIASTORY 2/2016 genom instrumentpanelens display, där vi också ser att Niro är helt eldriven även i högre hastigheter. Så fort kraften från bensinmotorn inte behövs, som vid utförsbackar och vid frirullning, stängs den av – och Niro släpper inte ut någon koldioxid. Trots sin äventyrliga framtoning och höga kaross är nya Niro bara framhjulsdriven, men tack vare högre markfrigång lär inte framkomligheten vara några problem ens i vinter. Niro är miljöklassad, vilket innebär fem års skattebefrielse och rabatterat förmånsvärde för tjänstebilsföraren. Karosshöjden har också det positiva med sig att inoch ursteg blir smidiga. ATT KIAS FÖRSTA hybrid blev en högbyggd crossover är knappast en slump. Det är ett av världens snabbast växande bilsegment och vår tids nya kombi. Och resultatet är en rymlig, trevlig och stabil familjebil i en hypermodern förpackning som inte gör avkall på användbarheten. Dragvikten för släpvagnar är hög för att vara en hybrid (1 300 kilo), bagageutrymmet stort och baksätet rymligt utan att begränsas av en utrymmeskrävande kardantunnel – tacka framhjulsdriften för det! Dessutom är känslan av att glida fram helt ljudlöst fortfarande något alldeles speciell. Och sånt gillar jag.