KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS Försäljningen av Kias modell
Soul har nästan tredubblats hittills i år. Full fart på försäljningen Så här långt har 2016 varit ett starkt år för Kia. Försäljningen ökar starkt och i maj och i juli gick Kia upp på tredjeplats på listan över bästsäljande bilmärken i Sverige. Det är Kias bästa placeringar hittills. Kia cee’d är fortfarande den mest sålda modellen, men försäljningen av Soul har nästan tredubblats i år. Och det har sålts fler Sportage hittills i år än under hela 2015. – Nya Sportage har bidragit till en stor del av framgången. Vi är mycket glada över det fina mottagandet modellen fått bland bilköparna. Försäljningen överträffar våra förväntningar med råge, säger Jonas Angerdal, försäljningschef Kia Sverige. HELA EUROPA TITTADE NÄR SOFIA BAR MATCHBOLLEN 80 000 PÅ LÄKTAREN och 2,6 miljoner åskådare i tv-sofforna såg Sverige möta Irland vid fotbolls-EM i somras. Matchbollen bars ut på plan av 11-åriga Sofia Röckner från Stockholm. – Alla skrek och hurrade när vi kom in, men jag fokuserade bara på att göra precis som när vi övade innan, berättar Sofia. Först var det lite pirrigt, men sen bara jätteroligt. Och spännande. Jag tänkte: ”Åh, vad coolt att jag får vara med om det här.” Det är Kia Motors Sweden som anordnat tävlingen Match Ball Carrier och där Sofia tog hem första pris: en resa till Paris som, förutom hedersuppdraget att bära matchbollen, även innehöll ett besök på Disneyland Paris. – Jag hade en filmare med mig hela tiden och en privatchaufför som körde mig och mamma överallt. Och så fick jag prata engelska med alla. Jag kände min som en filmstjärna, berättar Sofia. Nu ser Sofia fram mot att börja med fotbollsträningen igen. –Det ska bli så roligt att träffa alla lagkompisarna och berätta vad jag varit med om. Sofia, Zlatan och Co gör entré. Sofia Röckner. KIASTORY 2/2016 5 SIMON HAMELIUS