KIA STORY 1
KIA SPONSRAR Grabbarna i Hjulsbro IK samlade för
traditionellt matchfoto. Alla får vara med när Kia stöttar breddfotboll Hjulsbro IK i Linköping är ett av lagen som ingår i Kia Motors satsning på breddfotboll. Här är det viktigast att ha roligt, inte att vara bäst. TEXT INGER SUNDELIN HJULSBRO IK ÄR en klubb med 1 300 medlemmar från sex år och uppåt. Här finns 21 fotbollslag och över 40 procent av spelarna är tjejer. De flesta håller på med flera idrotter, inte bara fotboll. För den här klubben är bredden viktigast. Målet är att uppmuntra ett livslångt idrottande hos barn och ungdomar, inte att pressa fram en elit. Här arbetar tränare, lagledare, styrelsemedlemmar – och inte minst alla föräldrar – ideellt. – Det ska vara roligt att träna hos oss – och alla som vill får vara med. Om något barn skulle sluta hos oss för att det inte är kul att spela fotboll då skulle vi ha misslyckats, säger klubbens marknadsansvarige Johan Wiggur. Att 20 KIASTORY 2/2016 vi nu har fått Kia som samarbetspartner betyder oerhört mycket. Nu kan vi ta emot ännu fler barn till vår verksamhet. BILBÖRSEN I Linköping stöttar sedan tidigare Tallboda IF och sedan årsskiftet ingår även Hjulsbro IK i Kia Motors satsning på breddfotboll. – Vi går in och stöttar med reda pengar och i utbyte får vi vår reklam på matchställ, träningsoveraller och reklamskyltar, säger Max Hansson, vd för Bilbörsen. Vi finns också med på vissa matcher där vi får möjlighet att visa upp vårt modellprogram. Hjulsbro IK anordnar just nu även ett billotteri där man kan vinna en fabriksny Kia Sportage, en bra aktivitet som genererar en rejäl slant till klubbkassan. Att Bilbörsen valde Hjulsbro och Tallboda beror på att flera av företagets medarbetare har barn som spelar i klubbarna. – Det känns bra att vi som företag engagerar oss i något som betyder mycket för både barn och föräldrar. Jag är själv fotbollsförälder, säger Max Hansson. Dessutom får vi chans att möta presumtiva kunder på ett nytt sätt, utanför bilhallarna. KIA MOTORS I SVERIGE, tillsammans med återförsäljarna, vill med satsningen på barn- och ungdomsfotbollen bidra till att ännu fler barn och ungdomar får spela fotboll. Rent praktiskt är det Kias återförsäljare ute i landet som står för den dagliga kontakten med lagen.