KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS För alla på Torvalla Bil är m
ålet detsamma; att kunderna är nöjda. Här är kunderna en del av familjen Nu tar nästa generation vid i familjeföretaget Torvalla Bil. Med sig har de en stark tro på familjekänslan och en stor omsorg om kunderna. I BÖRJAN AV 80-talet drog Jan Kay igång en bilverkstad söder om Stockholm. Det blev starten till Torvalla Bil – ett företag som med tiden vuxit från en anläggning till tre, och nu finns i Haninge, Värmdö och Sätra. De fyra syskonen som på sikt kommer att ta över stafettpinnen har varit med på ett eller annat sätt ända sedan barnsben – och återfinns i dag på olika håll i företaget; försäljning, marknad, ekonomi och administration. –Jag och min bror Tommy, som i dag är försäljningschef, började med att tvätta bilar och har sedan successivt jobbat oss upp. Också de andra syskonen började som sommarjobbare med enkla arbetsuppgifter, berättar Mattias Lindberg, nu servicemarknadschef i företaget. Men vi har inte känt några krav på oss, det har varit helt frivilligt. Familjekänslan har alltid varit viktig i företaget – och ska så förbli, enligt Mattias. – Då pratar jag inte bara om oss syskon utan att vi vill ha en familjär känsla även i relationen till våra kunder och medarbetare. Lyckas vi med det internt får vi mycket på köpet när det ska förmedlas till våra kunder. DET ÄR GENOM ett bra och genomtänkt kundbemötande och dialog med kunderna som familjekänslan byggs. Därför är servicerådgivare en av de allra viktigaste funktionerna hos Torvalla Bil. –Det var nog först för några år sedan som vi förstod att vi måste ändra fokus och sluta tänka inifrån oss själva. Att vi måste lära oss hur kunderna tänker, och att alla kunder är olika. Det spelar ingen roll hur bra vi är på vårt område om vi inte kan förstå kundens perspektiv. 6 KIASTORY 2/2016 Mattias exemplifierar med kunden som lämnade sin dieselbil för oljebyte. –När kunden fick tillbaka bilen kollade han på oljestickan och såg att oljan var lika svart som innan bytet. Han var helt säker på att vi lurat honom. Vi försökte förklara att också helt ny olja ser ut så i en diesel, men han trodde oss inte. Då bad vi kunden vara med när vi bytte oljan en gång till – och så kollade vi oljestickan tillsammans. Den var svart den här gången också. Men genom att förstå kundens frustration och ta den på allvar hjälpte vi honom att förstå hur det fungerar. Han tackade oss, och blev med tiden en av våra trognaste kunder. SAMIR SOUDAH