KIA STORY 1
Nykomligen i Kias utbud: Hybriden Kia Niro. elutt
ag. I stället är det förbränningsmotorn som laddar elmotorns batteri under färd. Även inbromsningar och tomgång kan användas för laddning. Kiamodell: Niro + Ingen räckviddsångest, känns som en vanlig bil – Än så länge dyrare än snåla bensinoch dieselbilar Snåla bensin-, diesel-, biogasoch etanoldrivna bilar Bensin- och dieseldrivna bilar som släpper ut högst 95 gram koldioxid per kilometer och har låg tjänstevikt (1 372 kilo) betecknas som miljöbilar enligt den nationella miljöbilsdefinitionen. Om bilen drivs av etanol eller fordonsgas får den släppa ut högst 150 gram per kilometer. Denna något krångliga miljöbilsdefinition innebär i korthet att tyngre fordon får ha högre utsläpp medan lättare bilar inte får släppa ut så mycket avgaser. + Billigare, lättare hitta tankställen – Krångliga miljöbilsregler som skiljer sig mellan kommuner Vad är en miljöbil egentligen? Enligt Sveriges nationella definitioner är en miljöbil ett fordon som drivs på el, biogas eller andra förnybara drivmedel. Men även en väldigt snål bensin- eller dieselbil kan klassas som miljöbil. Miljöbilar får fem års befrielse från vägtrafikskatt, och att ha en sådan som tjänstebil ger rabatt på förmånsvärdet. Skatteverket har en speciell definition för att reglera förmånsvärdet på tjänstebilar, så det gäller att kika i myndighetens lista över förmånsbilar. Sen finns det supermiljöbilar som också har en egen definition. En supermiljöbil ska uppfylla EU:s senaste avgaskrav, Euro 5 eller Euro 6 och den får inte släppa ut mer än 50 gram koldioxid per kilometer. Du som köper en elbil får en premie på 40 000 kronor, men vill du i stället ha en laddhybrid så blir det bara halva summan – 20 000 kronor. För att krångla till det ytterligare i djungeln av miljöbilsdefinitioner har svenska kommuner sina egna regler, i vissa städer får man till exempel gratis parkering. Se din kommun hemsida. Källor: fordon.se, Skatteverket, Transportstyrelsen Framtida drivmedel Bränslecellsteknik med bilar som drivs på vätgas finns redan, men tekniken är dyr och infrastrukturen dåligt utbyggd. För delen är att bilen enbart släpper ut ånga. Hyundai och Honda har bränslecellsbilar som rullar på vägarna. Det forskas också på syntetiska drivmedel som framställs ur syntesgas, drivmedel som tas fram ur stenkol och brunkol genom förvätskningsteknologi och drivmedel som baseras på oljesand och oljeskiffer. Källa: Bioenergiportalen KIASTORY 2/2016 27