Tidningen Energ 1
Välkommen Den okända klimatboven Drygt 40 procent
av alla nya bilar som säljs i världen är SUV-ar, det vill säga stadsjeepar. Det är en dubbelt så stor andel som för tio år sedan. Eftersom en SUV drar 25 procent mer bränsle ger detta tydliga utslag i statistiken. Den negativa klimatpåverkan från alla nya SUV:ar är mycket större än utsläppsökningarna från samtliga industrisektorer tillsammans, exklusive energisektorn. Det är en av många detaljer som går att hämta i World Energy Outlook 2019 – IEA:s årliga energibibel. Tyvärr är det ingen ljus bild som framträder. Koldioxidutsläppen fortsätter uppåt och det krävs en enorm global kraftsamling för att lösa klimatmålen (läs mer på sid 52). I Sverige har vi våra största klimatutmaningar i transport- och industrisektorn. Vår energiproduktion är mer grön och fossilfri än i de flesta länder. En viktig orsak är givetvis vår stadiga bas i vattenkraften. Den utgör inte bara närmare 40 procent av elproduktionen, den står även för praktisk taget all reglering av elsystemet. Och dess betydelse kommer att öka alltmer i takt med att den förnybara elen växer och svängningarna blir större. Men inom de närmaste 20 åren ska samtliga vattenkraftverk miljöanpassas för att uppfylla EU:s vattendirektiv, som handlar om att rädda den biologiska mångfalden. Det betyder att en del av den viktiga vattenkraftseffekten riskerar att försvinna. Så i slutändan blir det en komplicerad målkonflikt: Hur ska man göra största möjliga nytta för vattenmiljön till minsta möjliga påverkan på elsystemet? Det är ämnet för detta nummers tema där vi lyfter upp en hel del innovativa och konstruktiva lösningar för att klara utmaningen. Slutligen – god jul och gott nytt år! Johan Wickström Chefredaktör SAXAT FRÅN DEBATTEN Ett klassiskt fall av moment 22 alltså. Varför såg vi inte den här utvecklingen i tid och larmade? Kalmar Energis vd Anna Karlsson tycker att energibranschen borde visa lite mer ödmjukhet inför kapacitetsbristen, på secondopinion.se. Sverige kan utgöra Energimarknaden är vad våra politiker gör den till. Hans Blix med flera efterlyser en energimarknad som sätter ett korrekt värde på kärnkraften i DN Debatt. ett vaccin mot den hopplöshet som är klimatomställningens största fiende. Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige presenterar de 27 viktigaste förslagen från industrins färdplaner på DN Debatt. Vi måste börja prata mer om elskatten. Anton Steen, ansvarig för public affairs på Fortum, twittrar om att ökade elskatter motverkar elektrifieringen. Sofia Hellsing från Villaägarnas riksförbund på SvD Debatt om det stelbenta regelverket för att bygga laddpunkter i samfälligheter. TIDNINGEN ENERGI NR 7 2019 5