Tidningen Energ 1
Kraftig ökning av havsbaserad vindkraft 2018 stod
havsbaserad vindkraft för endast 0,3 procent av den globala elproduktionen. Men kostnadsminskningar och erfarenheter från Nordsjön öppnar upp en enorm förnybar resurs som har potentialen att möta dagens elbehov många gånger om. Fram till 2040 väntas den globala installerade kapaciteten öka med 13 procent om året i IEA:s Utlovade målscenario och ännu mer i Hållbarhetsscenariot. I Europa kommer havsbaserad vind stå för mellan 15 och 20 procent av elproduktionen 2040. I Hållbarhetsscenariot nås de globala klimatmålen. För att komma dit krävs omfattande åtgärder inom alla sektorer och energiområden. Störst effekt har energieffektiviseringar och förnybar energi, men det krävs många olika teknologier för att nå ända fram. Den havsbaserade vindkraftens andel av elproduktionen inom EU 16% 20% 12% 8% 4% 2018 2040 Utlovade mål Hållbarhet klimatmålen naturgas med CCUS (koldioxidinfångning/användning) bidrar med ytterligare 5 procent. Viktigast med effektivisering För att nå klimatmålen krävs att utsläppen i avancerade ekonomier minskar med i genomsnitt 5,6 procent per år till 2050, jämfört med 3,2 procent i utvecklingsekonomierna. Energieffektivisering blir det primära vapnet för beslutsfattare att minska utsläppen i de flesta sektorer. Dessutom påskyndas införandet av direkt användning av förnybara energikällor i byggnader och industri för värme, och av biobränslen och biometan i transport. En annan nyckelteknologi är CCUS (koldioxidinfångning). I hållbarhetsscenariot fångas cirka 700 miljoner ton koldioxid 2030, en siffra som stiger till nästan 2,8 miljarder ton 2050, lika fördelat mellan kraft och industrisektorerna. CARL JOHAN LILJEGREN World Energy Outlook International Energy Agency (IEA) ger årligen ut World Energy Outlook, som ger en fullständig överblick över världens energikonsumtion, produktion och trender. Det anses av många vara den mest vederhäftiga källan över energistatistik. Läs mer på iea.org Populära SUV:ar stor miljöbov Efter energisektorn är ökningen av antalet SUV:ar den största orsaken till de globala utsläppsökningarna under de senaste tio åren. 2018 var 42 procent av alla nya bilar som såldes SUV:ar, mer än en dubblering från 2010. En SUV drar 25 procent mer bränsle per kilometer än en medelstor bil, och den negativa klimatpåverkan från alla nya SUV:ar är mycket större än utsläppsökningarna från samtliga industrisektorer tillsammans. Den är också mycket större än från flyget. Effekten av ökningen av andelen SUV:ar är dessutom mer än fem gånger så stor som alla sålda elbilar minskat oljekonsumtionen med. Ökade svängningar i elsystemen Kvällen den 15 juli 2018 satt stora delar av Europa klistrade framför tv-apparaterna inför finalen i herrarnas fotbolls-VM. Det var varmt, vindstilla och solen gick ned. Bortfallet av sol- och vindkraft innebar att hela kontinentens elsystem omedelbart var tvunget att öka kapaciteten med 20 procent. Men hur mycket är det egentligen? Jo, det är som om all elproduktion i hela Frankrike var avstängd och måste upp till 100 procent kapacitet inom en timme. IEA räknar med att svängningarna i elsystemet 2040 kommer att vara dubbelt så stora som idag i Europa. En väsentlig del av lösningen på flexibilitetsproblemet är kraftigt utbyggd batterikapacitet från dagens 8 GW till 330 GW i Målscenariot och 550 GW i Hållbarhetsscenariot 2040. TIDNINGEN ENERGI NR 7 2019 53