Tidningen Energ 1
67,6 Kundnöjdheten i hela branschen ligger på 67,
6. Det är en ökning med 1,4 enheter jämfört med föregående år. Drygt 8 av 10 kunder anser att branschen bör ta ett större samhällsansvar kring hållbarhetsfrågorna. Jätteprojekt inom vindkraft avbryts Vattenfall och Wallenstam avbryter sin satsning på en vindkraftspark i Hönöbukten, utanför Sölvesborg. Orsaken är att Försvarsmakten har sagt nej till projektet. Den planerade effekten var 300 MW fördelat på 83 turbiner. Knappt 4 av 10 företagskunder upp lever att energi leverantören är engagerad i deras verksamhet. 27 förslag för fossilfri framtid Fram till i november hade 13 branscher lämnat in färdplaner för hur de ska bli koldioxidneutrala till 2045. Nu har Fossilfritt Sverige sammanställt de 27 mest centrala punkterna ur dessa färd planer och överlämnat dem till regeringen, som ett inspel till den klimathandlingsplan som regeringen ska lägga fram innan årsskiftet. Läs mer på kvalitetsindex.se 20 MW på hållbarhet arbete internt för att en hel organisation ska följa med. Det kommer att bli en utmaning för många företag, spår Johan Parmler. Studien visar att åtta av tio kunder tycker att energibolagen bör ta ett större ansvar kring hållbarhetsfrågorna och lika många menar att deras krav kring hållbarhet dessutom kommer att öka. – Jag tror att det just nu finns en jättemöjlighet att vara med och påverka hur kunderna uppfattar branschen – men branschen måste bli mycket tydligare och krispigare i sitt hållbarhetsarbete, menar Johan Parmler och fortsätter: – Det finns ett stort engagemang bland kunderna som leverantörerna kanske inte alltid lyckas leva upp till. Kunderna har samtidigt svårt att formulera vad hållbarhet egentligen innebär och då finns det utrymme för branschen att sätta agendan. Mer proaktivitet Årets studie visar också att även om kundnöjdheten har ökat jämfört med förra året så finns det en grupp kunder som inte är lika nöjda. Inte ens 40 procent av företagskunderna upplever att energileverantören är engagerad i deras verksamhet och de önskar se större intresse och proaktivitet. Andra branscher, som redovisning och revison, har satt ribban och blivit bättre på att sätta sig in i kundernas vardag, ligga steget före och föreslå nya lösningar istället för att passivt fråga vad kunden önskar sig. – Energibranschens resultat är bland de lägsta vi sett kring den här frågan. Det betyder att energibolagen behöver vara mera på tårna för sina företagskunder. Gör din läxa, lär känna din kund och våga lite mer, råder Johan Parmler. MALIN AGE TIDNINGEN ENERGI NR 7 2019 9 blir effekten på Sveriges största solcellspark som HSB ska bygga längs E20 utanför Strängnäs. Totalt blir det 50 000 solcellspaneler. Forsmark godkänt för mer slutförvar Strålsäkerhetsmyndigheten har godkänt Svensk Kärnbränslehanterings (SKB) ansökan om utbyggnad och fortsatt drift av slutförvaret för låg- och medelaktivt radioaktivt avfall. Det innebär att SKB får bygga ut det befintliga slutförvaret som ligger i Forsmark i Östhammars kommun. FOTO: SHUTTERSTOCK