Tidningen Energ 1
Ebba Löfblad, analytiker på Profu. ”Våga testa di
gitala lösningar” DIGITALISERING Värmeföretagen riskerar att tappa kontrollen över sina kunder om de inte tar till sig den digitala tekniken, menar Ebba Löfblad, analytiker på Profu. Ebba Löfblad jobbar med digitaliseringen av energisektorn och frågor som bland annat rör efterfrågeflexibilitet med fokus på fjärrvärmesystem. På ett av Energiforsks seminarier pratade hon om utmaningarna med digitaliseringen: – Det handlar inte främst om tekniken utan om de konsekvenser den kan få. Det finns en viss rädsla ute bland företagen om vad tekniken kan föra med sig. Men jag har redan sett exempel på företag som ser att digitaliseringen kan leda till fördelar på många områden. utmaningar Som ett första led i plattformen har Linköpings universitet och Energiforsk bjudit in till tre frukostseminarier för att diskutera utmaningar och förutsättningar som svenska energileverantörer och kunder står inför. Seminarierna fokuserar på tre olika områden: Affärsmodeller och kundlösningar, Efterfrågeflexibilitet och digitalisering samt Policy och styrmedel. Målet med satsningen är att plattformen ska bidra till en fortsatt utveckling av förnybara och konkurrenskraftiga svenska fjärrvärmesystem. Förutom workshops och seminarier för erfarenhetsutbyte byggs en plattform på Energiforsks webb som består av vetenskapligt material som artiklar och publikationer till exempel, men också material från konferenser och annat som belyser fjärrvärme ur olika perspektiv. Plattformen ska inte bara innehålla svenskt material utan också internationella studier och forskningsresultat. – Vi ska absolut låta oss inspireras internationellt av nya tekniska lösningar och affärsmodeller. Jag tror att vi kan få många inspel på bra affärslösningar, men det är viktigt att tänka på att varje land har sin egen kontext som modellen måste anpassas till. MARIE KOFOD-HANSEN Datan ger nya insikter Digitaliseringen kopplar ihop, integrerar och utvecklar grunden för systemtjänster inom energisystemet. Ett smart fjärrvärmenät kan ta in stora mängder indata från omvärlden som till exempel, temperatur, tryck, flöde, väderprognoser och förutsättningar för produktion. Den här datan genererar insikter som leder till en rad nya verktyg för att utveckla och förbättra fjärrvärmeföretagens kundrelationer, som kundanpassade lösningar och förbättrade erbjudanden. – Även om en del har initierats är det mycket som återstår. Ju längre tid energibranschen tar på sig, desto större risk är att nya aktörer tar sig in mellan energibolagen och deras kunder. Det kan till exempel handla om teknik för att styra inomhustemperatur och ett erbjudande om energitjänster. Energibolagen riskerar därmed att tappa kontrollen över sina kunder till andra aktörer. Ebba Löfblad avslutar med några uppmaningar till branschen: – Var nyfikna och ha en öppen, men pragmatisk inställning till digital teknik och börja våga testa. Gör digitaliseringsresan ihop med era kunder. Glöm inte itsäkerhetsfrågorna, men låt inte rädslan hejda utvecklingen. MARIE KOFOD-HANSEN TIDNINGEN ENERGI NR 7 2019 57 FOTO: MOSTPHOTOS