AMES 1
OMSLAGSPROFIL REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 1 20
18 2 Ecomex Lunchin Styr mot fossilfritt Nätverkande för alla Nationellt cykelcentrum Anna Niska blir navet Hans Sävenhed Trafiksäkerhetsexpert Tema: Bil och Transport Marknadsskola, Krönikor, Technopolis, Resetips m.m. gemang i trafikfrågor i alla fall. Jag är ju fortfarande jätteintresserad av trafiksäkerhet, och sen jag började i branchen kan jag konstatera att vi kommit en bra bit på väg. Hans Sävenhed har hunnit med många projekt på VTI och Trafikverket under sina 42 år i branchen. Numera är Hans pensionär men han har fortfarandet intresset kvar. – Det är lite ovant att vara pensionär men jag behåller en del engaatt hitta sina egna svar »Folk tyckte inte vi var kloka när vi ville sätta räcken mitt i vägen, det var ju vansinnigt!« TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI I mitten av 70-talet, när Hans Sävenhed hade pluggat klart, till fil. Kand. i matematik och statistik, var det svårt att få jobb och Hasses lösning var något okonventionell. – Jag hade ett jobb med att analysera barns ordförråd i en undersökning som gjordes av några metodiklektorer på Skolöverstyrelsen. Men det förordnandet var mellan en och tre månader i taget. Sen läste jag att fyra statliga verk skulle flyttas från Stockholm till Linköping. Jag tog ledigt en dag och tog tåget till Stockholm. Jag tog reda på vilka verk som skulle flyttas. Ett av dem var VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Jag tänkte att där måste de ju behöva någon som mig, en räknenisse. De måste ju räkna på olyckor och sådant. Så jag bestämde mig för att börja där och sen ta mig an de andra verken, berättar han. – Väl framme i Stockholm tog jag reda på var VTI låg och tog mig dit. Jag hade inte bokat tid med någon eller så men lyckade få komma in och prata med en forskningsledare. Vi snackade i ett par timmar och sen fick jag ett jobb som forskningsassistent i sex månader. Jag behövde inte ens åka till de andra verken. 18 VTI SKULLE FLYTTA från Stockholm till Linköping och Hasse fick jobba sina första två månader i Stockholm och var sen med i flytten. Väl i Linköping, efter de första sex månaderna, fick han fast tjänst. – Jag hann vara med i många projekt på VTI under mina 21 år där. Mycket handlade om bränsleförbrukning i olika väglag och på olika vägytor. Det tyckte jag var intressant och jag åkte runt på alla möjliga ställen och mätte, berättar han. – Men ett av de roligaste projekten jag arbetade med hette Heja Halland. Det var ett femårigt projekt som handlade om attitydpåverkan och trafikvett. Det var NTF som gav ut en månatlig tidning, till alla hushåll i Halland, som handlade om hur man ska bete sig i trafiken om man är bilist, hur man ska göra som cyklist och hur man ska göra som gående. De skrev om olika trafiksäkerhetstankar och förhoppningen var att det skulle påverka folk att bli trafiksäkerhetsmedvetna. VTI HADE UPPGIFTEN att följa upp projektet och utvärdera effekten. – Jag höll ihop rapportskrivande men det var många andra forskare inblandade. Det var ett kul projekt och intressant att få följa utvecklingen under så lång tid, säger Hans – Under min tid på VTI jobbade jag mycket med trafiksäkerhet, med analys och statistik, och det var det som ledde mig in på jobbet som trafiksäkerhetssamordnare på Trafikverket. Då var det 132 sökande till den tjänsten. Det är ju ett gott betyg att jag faktiskt fick den. NÄR NOLLVISIONEN ANTOGS av Sveriges riksdag började Vägverket (numera Trafikverket) anställa trafiksäkerhetssamordnare. Hans fick jobbet som samordnare i Östergötland. Nollvisionen innebär att ingen ska dödas eller skadas svårt i trafiken. Ingen. Det här är en idé som presenterade för lite mer än 20 år sedan och antogs sedan av Sveriges riksdag. Nollvisionen angav inriktningen för allt arbete inom trafik-sektorn på dåvarande Vägverket. – Första gången jag hörde det tänkte jag som alla andra: Det går ju inte! berättar Hans. – När jag tänkt lite mer på saken insåg jag att det här är ju en vision. Något som ska bli verklighet långt in i framtiden. Det är såklart så man måste tänka, målet måste ju verkligen vara att