AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN MEST OMNÄMN
DA VARUMÄRKEN I SVENSK MEDIA 2017 Källa: Sveriges Annonsörer VAR FJÄRDE VILL DRA NED PÅ - ELLER LÄMNA - FACEBOOK Branschorganisationen Sveriges annonsörer har via Novus frågat fler än 1 000 svenskar om deras medievanor. Hela 23 procent planerar att minska sitt användande av, eller lämna, Facebook. Facebook är den överlägset största sociala medier-plattformen, så även i Sverige. Hälften av svenskarna loggar in dagligen. Men det är också den kanal som flest överväger att minska sin användning av: nästan var fjärde överväger att minska sin användning eller helt stänga ned sitt konto på Facebook, att jämföra med Instagram där motsvarande siffra är åtta procent. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. I undersökningen svarade 1 032 svenskar på om de planerar att ändra sin användning och aktivitet på några av de mest frekvent använda sociala medier-plattformarna. Och samtidigt som nästan var fjärde (23 procent) svarande överväger att minska sin användning eller helt stänga ned sitt konto svarar nästan sex av tio att de inte kommer förändra sitt beteende. Framförallt är det de i åldern 18-29 år som planerar att fortsätta ”facebooka”, 68 procent. Linkedin är den kanal som flest överväger att öka sin användning i. Notervärt är att det ändå bara är 9 procent som svarar ja på frågan om de tänker lägga mer tid på plattformen. – Nytt år, nya vanor, brukar det heta. Sett till undersökningen ser det ut att stämma till viss del när det kommer till vår användning av sociala medier. Facebook har en stark ställning, men tillväxten har mattats av, och framförallt är det kvinnor som planerar att dra ned sin användning medan Linkedin är kanalen där flest överväger att öppna konto samt öka sin användning, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer. n 1. Facebook 2. Twitter 3. Instagram 4. Youtube 5. AIK 6. ICA 7. Google 8. Volvo 9. H&M 10. IKEA MEST OMNÄMNDA RIKSDAGSPARTIER I SVENSK MEDIA 2017 Källa: Sveriges Annonsörer AMERICAN APPAREL - NU INTE SEXISTISKA I höstas lanserade American Apparel kampanjen ”Back to Basics”, med målet att uppfattas som mer nyanserade och jämställda i sina skildringar av kvinnor och män. Det kreativa arbetet med kampanjen har gjorts av American Apparel själva och man har använt sig av både manliga och kvinnliga fotografer. Inga modeller eller betalda influencers syns på bilderna, istället är det “vanliga killar och tjejer”, berättar Sabina Weber, American Apparels Head of brand marketing. Målet är att inkludera olika kroppstyper, åldrar, och etniciteter, vara sparsam med retuschering, och att tonträffen ska vara “ärlig, direkt, lekfull, inkluderande, sexig och ibland en aning provokativ”. Kvinnorna och männen fotas i medvetet liknande poser med lika mycket kläder på sig. I en milstople för American Apparel har man även satt kravet att modellerna ska vara över 18 år och att det ibland är önskvärt att de är över 25 år gamla. n 28 1. Moderaterna 2. Socialdemokraterna 3. Sverigedemokraterna 4. Vänsterpartiet 5. Liberalerna 6. Miljöpartiet 7. Centerpartiet 8. Kristdemokraterna MEST OMNÄMNDA PERSONER I SVENSK MEDIA 2017 Källa: TT/Retriever 1. Donald Trump 2. Stefan Löfven 3. Vladimir Putin 4. Anna Kinberg Batra 5. Emmanuel Macron 6. Zlatan Ibrahimovic 7. Theresa May 8. Angela Merkel 9. Annie Lööf 10. Jan Björklund