AMES 1
KRÖNIKA Äntligen är julen över!!!!!!!! NU SLIPPER
JAG JULMUSIKEN – så skönt. Jag lyssnar ofta väldigt mycket på en radiokanal. Tycker det är bra och lättsam musik att jobba till och ha i bakgrunden. Med inte i december, de sänder julmusik hela månaden. Det blir förmycket för mig. Lyssnar gärna men med måtta. Jag kan tänka mig att gå på någon julkonsert eller lyssna på julmusik på julafton, MEN inte hel månaden. Under december byter jag till en annan kanal eller lyssnar bara på Spotify. HAR NI IBLAND FUNDERAT på detta när ni träffar olika personer? Ni skulle vilja stänga av en person som är bara förmycket. Det kan vara den som är petnoga med allt, har kommentarer om ALLT och rättar dig hela tiden med fakta. Eller den som pratar oavbrutet, som tar syret hela tiden och du får nästan öronskav av att lyssna? Eller en person som ni har svårt att följa med i resonemanget. Kan jag byta ut dem mot någon jag tycker om? Det skulle väl vara bra att kunna göra ibland. Detta kan du göra. Inte byta ut en person, men i alla fall välja om du ska lyssna och kommunicera med den andra. Det är du som lyssnar som bestämmer om du ska fortsätta lyssna eller ej Du kan även genom att att variera ditt sätt att kommunicera med olika personer få dem att lyssna på dig. Det kräver dock lite kunskap. Detta tankesätt bygger på den beprövade DiSC teorin, William Moulton Marstons forskning från år 1928. Den bygger på att beskriva personer i fyra grupper: • • • • Röd – Pådrivande Gul – Utåtriktad Grön – Lyssnande Blå – Systematisk VI HAR ALLA EN BLANDNING av dessa olika färger inom oss men en specifik färg kan sticka ut mer RÖD FOKUS Energi GUL GRÖN BLÅ Idéer Sammanhållning Struktur Ambition Drivkraft Förändring Utvecklingstänkande Människokunskap Relationsintresse Systematik Planeringsförmåga Snabbhet Effektivitet Frihet Omväxling Harmoni Samhörighet Ordning Reda Kaos VILL UNDVIKA Passivitet Rutin Konflikt KÄNNETECKEN VILL HA än de andra. Denna färg kallas för din dominanta färg och speglar din verkliga personlighet. Dessa beteendegrupper har olika sätt att fokusera, vilka kännetecken de har, vad de önskar och vad de vill undvika. Som exempel har en röd person mycket energi, har ambitioner och mycket drivkraft inom sig. Den vill att saker ska hända snabbt och effektivt. Den röda undviker miljöer där den upplever miljön som passiv. Så hur ska du kommunicera med en röd? Svamla inte - kom till sak, prata om vad du kan tillföra till organisationen, en röd person vill gärna höra ord som mål och vilja. VI KAN TA ETT EXEMPEL TILL, en blå person; där ska du vara strukturerad, visa på ordning och reda. Prata med den blå personen med ord som har med kvalitet att göra. Ovan ser du en tabell om de olika färgerna och vad deras kännetecken är och vad de vill ha i deras kommunikation samt vad du bör undvika när du kommunicerar med dem. Hur kan du använda denna kunskap? Vid intervjuer är det bra att tänka på hur den du träffar är och hur du ska svara utifrån fakta, information, snabbhet i att prata mm. SJÄLVKLART SKA DU VARA DIG SJÄLV, du ska inte förändra ditt beteende, men du kan anpassa dig efter mottagaren. För du vill väl inte att den du träffar ska byta radiokanal? n MIKAEL LAWEBY Koching AB. Mikael är utbildad och certifierad coach inom ICF, International Coach Federation. Han coachar chefer, medarbetare och de som funderar på sin egna karriärutveckling eller de som har omställning från sin nuvarande arbetsgivare. 25