AMES 1
Efter 42 år i branschen kan Hans konstatera att v
i kommit en bra bit på väg med trafiksäkerheten. Korsningen på väg 34 har två busshållplatser och en pendlarparkering. Ingen fotgängare, cyklist eller bussresenär behöver korsa riksvägen i plan. »Politikerna borde satsa på att se till att det finns parkeringar för att göra sig av med bilen när man kommer in till staden« övertyga någon eller när man kommer ut och träffar folk efter att man har byggt om någon genomfart eller byggt en ny cykelväg och får höra hur nöjda de blivit. Det är en skön känsla. VÄLDIGT MÅNGA MÄNNISKOR har åsikter om trafikfrågor. – Jag har tänkt på det där. Om man är kärnkraftsexpert och kommer och berättar för någon hur man ska göra är det ju ingen vanlig människa som ifrågasätter det. När man är trafiksäkerhetsexpert är det helt plötsligt nio miljoner andra experter i det här landet som vet precis hur man egentligen borde göra! säger Hans. – Det tydligaste sättet att få veta att vi på Trafikverket har gjort något bra är att det blir helt tyst. Att ingen klagar. Då har det blivit bra. I några fall har det också hänt att jag har hört på omvägar att den där personen som var så emot det vi skulle göra sedan har försvarat det vi gjorde i efterhand för att vederbörande har ändrat sig. Det är lite extra roliga att höra. Ibland har även diskussionerna internt på Trafikverket varit intensiva. – Jag tror aldrig jag stött på så mycket mot20 stånd internt som när jag ville att vi skulle röja sidoområden. De flesta vill ju lägga pengarna på vägarna, inte på sidan av. Jag fick förklara att även om du bygger en helt ny väg och asfalterar den jättefint så händer det lika fullt att någon åker av den. Då ska det inte finnas en massa saker att köra ihjäl sig på vid sidan av vägen, säger Hans. – Vi har satt upp många kilometer räcken och röjt bort stenar och tagit ner träd så att det inte finns något att köra in i på åtta till tio meter vid sidan av vägen. Det har också räddat många liv. HASTIGHETSGRÄNSERNA ÄR FÖRSTÅS en annan het potatis. – De allra flesta politiker tycker att det är viktigt med restider in till centralorterna i kommunen. Man ska kunna pendla in på ett snabbt sätt och de vill att Trafikverket investerar i nya, snabba vägar. De som hörs allra mest från allmänheten är också de som vill köra fort. Att vi då kommer och sänker hastighetsgränsen blir inte populärt, säger Hans. – Det många inte tänker på är att man faktiskt inte tjänar så mycket tid på att köra i 90 istället för 80 på en sträcka på två mil. Däremot har även en blygsam hastighetsförändring på systemnivå stora effekter på säkerheten. – Personligen tycker jag att det politikerna borde satsa på istället är att se till att det finns parkeringar för att göra sig av med bilen när man kommer in till staden. Den delen av resan tar massor av tid som man inte alls tjänar in genom att köra fortare på vägen in. HASSES MÖTEN MED pensionärsföreningar, föräldraföreningar och byalag tenderar tvärtom att handla om lägre hastigheter. – De flesta av dem vill ha lugnare hastigheter för att öka tryggheten i lokalsamhället. Som förälder är man ju orolig när ens unge ska gå till skolan själv längs en trafikerad väg. Där finns ett stort intresse för trafiksäkerhet, säger han. – Jag tog en gång en karta över Östergötland och satte en prick på varenda ort där jag varit och pratat trafiksäkerhet med någon lokal förening, där de själva hört av sig och efterfrågat det. Det blev en prick i nästan vartenda samhälle i hela Östergötland under mina 21 år på Trafikverket. Så stort är intresset!