TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Nr 2 2016 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk SERIEN DEL 3: Generationsskifte ”Att sälja gården är inget nederlag” Aktivt ägande bäst för alla Längtar hem till skogen Lars Lagerbäck om känslan för sin hembygd EKONOMI Högre risk med skogsköp utomlands MARKNAD Markägare måste ha koll – lagen gynnar arrendatorn GÅRDSFÖRETAGET Emma Persson säljer gårdskött till kommunen J Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Baluba Branded Content Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Åsa Willén, Karin M Åberg, Axel af Petersens, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Baluba Branded Content www.balubabrandedcontent.se Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Kristina Sahlén Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. AG TRIVS BÄST i öppna landskap, nära havet vill jag bo. Några månader om året, så att själen kan få ro. Så skrev Ulf Lundell för drygt 30 år sedan. I dag bor cirka 40 procent av Sveriges befolkning på en remsa om fem kilometer från strandlinjen och in mot landet och det är här den största befolkningsökningen sker. I min fria tolkning av Ulf Lundells text ur ett skogs- och lantbruksperspektiv går det att dra paralleller med utvecklingen av skogsägandet. Öppna landskap och skog, tänker du som läsare, hur går det ihop? Det faktum att allt fler skogsägare äger skogen på distans och bor på annan ort, ofta i städer som ligger kustnära, ger dem möjligheten att välja hur de vill disponera sin tid. Några månader om året nära havet men omvänt några månader om året i skogsmiljö, så att själen kan få ro, stämmer troligtvis bra på dessa skogsägare. De behöver likt Ulf Lundell inte välja. De har valt både och. Medelåldern bland ägare VALMÖJLIGHETER FÖR HUR ägande av skogsoch lantbruksfastigheten ska se ut i framtiden blir allt viktigare inför kommande generationsskiften om samma släkter ska kunna förvalta arvet för kommande generationer. Medelåldern bland ägare till skogs- och lantbruksfastigheter är hög. I många fall har nästa generation, när det är dags att ta över, rotat sig på andra orter än där fastigheten ligger och släkten har blivit större. Att det finns många alternativ att välja på underlättar kanske. Det är alltid stora beslut som ska fattas. Kommer vi att se samma utveckling av ägande på distans för lantbruksfastigheter som vi i dag ser på skogsfastigheter? Du har alltid ett val och ingen annan än du själv kan avgöra om det är rätt eller fel för just dig, oavsett vad din omgivning tycker. Ska du sälja fastigheten på öppna marknaden för att det är bästa alternativet för just din familj, vad bör du då tänka på? Om detta handlar avsnittet i vår generationsskiftesserie i detta nummer. Ska något barn ta över uppstår en valsituation a ation avseende hur kompensationen till övriga syskon ska göras så att själen kan få ro. Hos båda generationerna. till skogs- och lantbruksfastigheter är hög. du då tänk serie i detta gör AKTIV ELLER PASSIV, vilket av dessa ord tycker du sprider mest energi? Svaret känns självklart – låt därför din roll som ägare till en skogs- och lantbruksfastighet bli att vara aktiv i i processen för att ge energi åt nästa generation. D t äre är aldrig för tidigt att börja. spr n ro som ra aktiv ROLF ÅTTINGS BER Affärsutvecklingschef BERG ef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.seken.se g och lantbruk