NG Åre 1
HÅRT JOBB OCH HYLLADE FITTSKÄMT MED EVELYN MOK Ef
ter standupsuccén i Storbritannien tar komikern Evelyn Mok nu sikte mot tv-branschen. Hateff Mousaviyan har skypeat med humor-Sveriges mest kritikerrosade doldis. TEXT: HATEFF MOUSAVIYAN FOTO: EBBA MÖLL I efterhand har jag fått mycket privata meddelanden från walesiska män som försöker förklara rasism för mig. De menar att media har målat upp Wales och dess invånare som dåliga under så lång tid att det till slut har blivit accepterat att driva med dem. De sätter ord på ungefär allt jag har känt som kines under hela mitt liv. EVELYN MOK, 29, verkar ta det hela med ro. Meningen som föranledde denna racesplainervåg (”My vagina is kind of like Wales. People only visit ironically.”) hamnade trots allt på The Guardians lista över de 10 bästa skämten på världens största humorfestival. NÄR ALLT KOMMER omkring är det en rätt billig oneliner, det påpekar hon till och med själv, men samtidigt säger den något om vart Evelyn befinner sig med sin standup just nu. Fumligheten. Det välexekuterade självhatet. Att det sker där det sker, på mytomspunna The Fringe i Edinburgh, på ett språk som egentligen inte är hennes. EVELYN FLYTTADE FRÅN Göteborg till London hösten 2012 för att satsa på standupen. Där dröjde det inte många månader innan hon blev uttagen till humorshowerna ”Pleasance Comedy Reserve” och ”Just the Tonic’s Big Value Showcase”. I samma veva kom hon även till final i ”Chortle Student Comedy Awards” och Leicester Square Theatres ”New Comedian of the Year Award”, vilket gav henne motivation till att fortsätta sitt utlandsäventyr. – NÄR JAG FLYTTADE till England visste jag inte vem jag var, så jag blev tvungen att ta reda på det. Det var en perfekt miljö för min utveckling. Både konkurrensen och publiken var hårdare, och varje gång jag gick upp på scen var jag tvungen att bevisa mig själv. På vilket sätt var det annorlunda om du jämför med hur det ser ut i Sverige? – För det första kunde jag uppträda oftare och längre i England. För det andra så är ju standupscenen rätt liten i Sverige. Alla känner alla. På så sätt får man en väldigt bra gemenskap, vilket förstås är härligt, men samtidigt tror jag att det hämmade min utveckling lite. Jag visste inte riktigt vart jag var på väg. När jag väl kom över till London och fick det tuffare tvingades jag genom ren överlevnadsinstinkt till att hitta komikern inom mig. INGENSTANS BLIR DETTA ”tuffare” standupklimat tydligare än på tidigare nämnda The Fringe. Evenemanget, klassat som världens största scenkonstfestival, pågår i 25 dagar och består av över 50 000 framträdanden inom bland annat dans, teater, cirkus, humor och musik. Humordelen är den kategori på The Fringe som lockar allra flest besökare. Evelyn Mok beskriver det som ”något av ett Mecka för comedyvärlden”. – ÄR MAN VERKSAM inom den brittiska humorfåran är det The Fringe man jobbar mot hela året. Man förväntas skriva en ny timme av standup som man sedan presenterar varje kväll under en hel månad, berättar Evelyn. 2017 ÅRS THE Fringe kan bäst beskrivas som en succé för Evelyns del. Hennes show fick tidigt strålande omdömen från flera inflytelserika recensenter. Detta gav ringar på vattnet i form av fler besökare som alla blev nyfikna på vad den svenska komikern hade att erbjuda. ÄVEN OM DET gick bra i år medger Evelyn att The Fringe är en väldigt tuff festival för den som uppträder. På under en månad gjorde hon 25 egna föreställningar, samt en rad olika extragig (bland annat för BBC) där hon promotade sitt material. – DET KAN BLI väldigt påfrestande om man som jag väljer att köra på det så kallade ”paid Fringe”, där man alltså hyr in sig på ett ställe och det enda sättet att inte gå back är att sälja en viss summa biljetter. DET ÄR INTE bara mängden framträdanden som skiljer sig från vad Evelyn är van vid. Även själva materialet till festivaltimmen måste anpassas efter vad publik och arrangörer förväntar sig i formväg. – MITT VANLIGA SET är influerat av den amerikansk standuptraditionen, där man bara plockar ihop en timme av sitt bästa material och kör. Här lutar en humortimme mer åt en ”one-man show”, komplett med en tydlig, emotionell storyline som man sedan pepprar med skämt. Hur förhåller man sig till det? – Det är bara att omfamna det. När man debuterar på The Fringe får man väldigt mycket uppmärksamhet, man förväntas kunna berätta vem man är på en timme. Folk ska gå ifrån föreställningen och känna att de verkligen har lärt känna dig, så jag valde att basera den på något personligt för att sedan se hur jag kunde skriva in nya skämt på de teman jag ville täcka. Och vad var det för teman? – Det hela grundar sig i skulden jag känner som en första generationens invandrare. Sedan blir det väldigt mycket om hur jag ser på världen och hur världen har påverkat mig som en ”woman of color”. EVELYNS SHOW HYMEN MANEUVER – döpt efter det engelska uttrycket för när mödomshinnan spricker under det första samlaget – kretsar kring hur det var att förlora oskulden som 25-åring. Sexet, och kanske framförallt bristen därpå, är ett ständigt återkommande inslag i hennes standup. SOM AV EN kosmisk tillfällighet delar hon namn med en amerikansk kvinna vars yrkesval också tycks kretsa kring samma ämne. Bland alla klipp som kommer upp när man youtubar dig måste jag ändå säga att favoriten är den 12:e videon, den med din namne, fertilitetsdoktorn Evelyn Mok-Lin. Har du sett henne? – Hahaha, ja. Vad har vi på Evelyn Mok-Lin? – Alltså, det är en sån sjuk slump. Jag håller på att skriva en pilot för tillfället, och i den så råkar en av karaktärerna vara en läkarstudent som forskar på graviditet. När jag researchade ämnet så kom hon upp. Bara sådär. Jaha, då hittade du henne på lite omvänt vis. Är Youtube stort nog för er båda? – Jag hoppas det! Annars får vi göra upp. NÖJESGUIDEN 23