NG Åre 1
Tv Bäst just nu BRIGHT KULTURKRITIKEN VERSUS ANVÄ
NDARBETYGEN Att kritiker och konsumenter tycker olika är sedan gammalt, men på betygsaggregatorerna blir klyftan större än någonsin tidigare. TEXT: JIMMY HÅKANSSON SMAKEN ÄR SOM baken – en mänsklig kloaköppning. Det är min takeaway efter att ha klickat mig fram genom Rotten Tomatoes träskmarker. Rotten Tomatoes som i betygsaggregatorn som samlar upp mängder av tv-, film-, spel- och musikrecensioner, kokar ner kritikernas omdömen till ”bra” eller ”dåligt” och utifrån det räknar ut ett procentuellt snitt. HUR SAJTER SOM dessa påverkar kulturindustrin har varit på tapeten tidigare. Inom dataspelsbranschen är det vanligt att medarbetarnas bonusar uteblir om spelet som de utvecklar inte uppnår ett tillräckligt högt snittbetyg. Och filmbolag som lanserar en film som de inte själva tror på skjuter fram publiceringsembargon för att biobesökarna inte ska hinna ta del av recensenternas sågningar före premiären. Nu när debatten om betygsaggregatorer blossar upp igen handlar det i stället om den eviga kampen mellan gott och ont: kritikernas von oben-tycke och allmänhetens obildade smak. NÄR ”DÖDLIGT VAPEN möter Sagan om Ringen”-rullen Bright hulkades upp som en seg hårboll på Netflix var kritikerna överens: det här var ren, oförfalskad skit. Fantasyfloppen där Will Smiths gatusmarta snut måste samarbeta med departementets första orchkonstapel har skramlat ihop det ynkliga godkäntgenom46 NÖJESGUIDEN VÅR TID ÄR NU PHILIP K DICK’S ELECTRIC DREAMS Den mytomspunne sci-fi-författaren Philip K Dicks 50-talsnoveller får ny tv-skrud i denna mänskliga och retrofuturistiska antologi. Viaplay ALTERED CARBON Blade Runner möter Westworld i Altered Carbons neonsprakande cyberpunkframtid där kroppen är utbytbar. Netflix The Vietnam War SVT:s version av jättedokumentären The Vietnam War är förvisso sju och en halv timme kortare än originalet men fortfarande en sjuhelvetes resa in i ett av modern tids varigaste sår. SVT Play The end of the f***ing world Två cyniska tonåringar, varav en tror att han är en seriemördare, ger sig ut på en roadtrip på jakt efter den andres pappa. Netflix snittet 27 procent på Rotten Tomatoes. Men till höger om proffstyckarnas siffra gapar folkets betyg: rungande 86 procent av dem anser att det är värt att se Will Smith säga saker som ”Fairy lives don’t matter”. LIKASÅ STÅTAR EN av förra årets sämsta tv-serier, sunkfesten Iron Fist, med ett skyhögt genomsnittsbetyg. Från publiken. 76 procent av sajtens användare tycker att det är en finfin serie, trots att bara 19 procent av recensenterna håller med dem. LAGOM SJÄLVFÖRHÄRLIGANDE BRUKAR vi kritiker förklara dissonansen med att vi har en raffinerad gom som noterar nyanserna där andra går bet. Man kan också säga att vi tar oss an verken som produkter på löpande band, medan en tv-tittare eller biobesökare fattar ett aktivt beslut i samma ögonblick som hen påbörjar ett tv-avsnitt eller köper en biobiljett. Vattnet är grumlat från start. En annan sanning är att användarbetyg i allt högre grad har blivit ett sätt att med hejdlös entusiasm eller gruvligt missnöje protestera mot tyckareliten. Om kritikernas vanligaste betyg är 3 av 5 drar sig användarna oftare åt skalans ytterligheter: det är antingen det bästa de har sett eller det i särklass sämsta. Få registrerar ett konto på betygssamlingssajten för att uttrycka sina halvljumna mjo-känslor. SANNOLIKHETEN ÄR STÖRRE att de gör som användaren “Dominic G”. Belönar Bright med fem av fem möjliga stjärnor med förklaringen: ”There’s a fucking dragon!” High Maintenance Kul och dråpligt när Ben Sinclair och Katja Blichfeld är tillbaka i denna kortserie om den ambulerande kranen The Guy. HBO Nordic JIMMY HÅKANSSON jimmy.hakansson@ng.se