Advokaten 1
Fokus Klimaträtt » Magdalena Persson på MAQS tyck
er sig ändå se att allt fler advokater upptäcker det nya arbetsområdet. – Det verkar som att de flesta byråer som tidigare haft miljörätt numera uttrycker att de behärskar också klimatrelaterad juridik, säger hon. Att klimatpåverkan märks direkt i plånboken spelar naturligtvis en stor roll för företagens intresse. Men med den intensiva debatt och den allmänna oro som klimatförändringarna skapat blir klimat också en faktor att räkna med i varumärkesbyggandet. Inte minst för konsumentvaruföretag blir det viktigt att ta sitt klimatansvar på samma sätt som man tar samhällsansvar, ”corporate social responsibility”, för att undvika negativ publicitet. – Många av våra klientföretag har tröttnat på att ha paparazzifotografer som försöker hitta den här typen av sensationer. Företagen blir allt mer medvetna om att man måste tillämpa samma etiska principer när det gäller miljöpåverkan oavsett var man är i världen. Där har vi hjälpt en av våra stora klienter. Man går in och styr upp underleverantörer för att de ska bete sig på ett visst sätt för att begränsa utsläppen, säger Bo Hansson. intresset ökar Är då inte bara klimatfrågan ännu en tillfällig favorit i debatten? Tvärtom, svarar klimatadvokaterna. – Behovet av klimaträtt kommer att öka. Inom EU har man lagt fast att systemet med utsläppsrätter ska fortgå efter 2012. Vi kan se framför oss att konkurrensen om utsläppsutrymmet ökar, och det innebär att priset stiger. ”Vi kan se framför oss att konkurrensen om utsläppsutrymmet ökar, och det innebär att priset stiger.” Det gör i sin tur att klimatfrågan blir allt mer strategisk för företag som har stora utsläpp av koldioxid eller andra växthusgaser, säger Bo Hansson på Mannheimer Swartling. Och Rudolf Laurin är inne på samma linje. – Regelverket kommer att fortsätta förändras. Det kommer att ställas stora krav på alla aktörer på att förstå vad man får göra och inte göra. För att klara det krävs enorma och övergripande juridiska kunskaper. Kort sagt: jag ser affärsmöjligheter, och dessutom en intellektuell utmaning, säger han. n 28 Klimaträtten – en växande marknad Snabbt föränderliga regelverk och ekonomiska styrmedel gör klimaträtten till ett intressant affärsområde för världens advokater. Och de internationella storbyråerna räknar med mer arbete i framtiden. B aker & McKenzie var 1997 en av de allra första advokatbyråerna att starta en klimaträttsavdelning. – Orsaken var att såväl USA som Storbritannien och Australien då drev frågan om handel med utsläppsrätter hårt. Många av våra klienter var intresserade av att tala om utsläpp och klimatpåverkan, säger Martijn Wilder, advokat och delägare vid Baker & McKenzies kontor i Sydney. Hans byrå har kontor över hela världen. Klimaträttsavdelningen finns huvudsakligen i Australien, USA och Storbritannien, men klienterna är spridda över världen, enligt Martijn Wilder. Baker & McKenzies klimaträttsavdelning är framgångsrik och växande. Idag har också många av konkurrenterna, de stora affärsjuridiska byråerna med bas i USA och England, insett klimatfrågans ökande betydelse – och dess ekonomiska möjligheter. Enligt tidskriften Legal Times hade 26 av de 100 största advokatbyråerna i USA i april 2008 klimaträttsgrupper. Ytterligare några stycken fokuserar på så kallad clean tech, mindre miljöstörande teknologi. Bredden på uppdragen är stor. Handel med utsläppsrätter, hjälp med Kyotoprotokollets olika mekanismer, mindre miljöstörande teknik och energi och tillståndsfrågor genererar många uppdrag. Nya typer av rådgivning behövs när regelverken ändras. Advokaten Nr 1 • 2009