Advokaten 1
REPORTAGE » som i den enkät Advokatsamfundet geno
mförde för två år sedan på ämnet. Ylva Gnosse understryker att det inte går att slå sig till ro. Arbetet måste fortsätta mot nolltolerans, inte minst som en del i byråernas lednings- och hållbarhetsarbete. Advokatsamfundet har sedan tidigare inrättat ett telefonnummer för kostnadsfria stödsamtal om problem på arbetsplatsen, läs mer nedan, och det är viktigt att den möjligheten finns kvar, anser hon. INFORMATIONSARBETET En del av undersökningen handlade om Advokatsamfundets informationsarbete. En av två centrala frågor var: Tycker du att den information du får (tidning, nyhetsbrev, hemsida, event och utbildningar) är relevanta för dig? 82 procent av de tillfrågade svarade ja. På frågan: Anser du att du får tillräcklig information från Advokatsamfundet? svarade 91 procent ja. – Det är fantastiska siffror. Så här bra brukar det inte se ut när vi undersöker, säger Ylva Gnosse, som anser att siffrorna visar att samfundet lyckas mycket väl med sitt arbete att förse ledamöterna med tillräcklig och relevant information. På frågan om vilken av samfundets informationskanaler man brukar följa för att få information om samfundet kommer cirkulären, med information om nya ledamöter och yrkesrelaterade frågor, i topp med 66 procent. Därefter följer tidskriften Advokaten, tryckt version, med 57 procent. – Det är en hög siffra för en organisationstidning, kommenterar Ylva Gnosse. Även i den förra undersökningen fick tidskriften höga värden, Advokaten nr 1, 2018. Efter dessa två kanaler följer i tur och ordning: nyhetsbrev, hemsidan, Advokaten (digital version), event och utbildningar samt verksamhetsberättelser. Advokatsamfundets hemsida uppskattas av merparten tillfrågade, konstaterar Ylva Gnosse. Ledamöterna tycker generellt sett att den innehåller mycket och relevant information samt att det är enkelt att navigera. I undersökningen framkom skillnader YNGRE GÅR MER KURSER OCH ÄLDRE TAR OFTARE KONTAKT FÖR RÅDGIVNING. mellan yngre och äldre ledamöter i användningen av samfundets informationskanaler. Tidskriften Advokaten i tryckt form brukas alltså av 57 procent för att få information om Advokatsamfundet. Bland dem som är 55+ år är siffran ännu högre, 67 procent. Allmänpraktiserande jurister och de med inriktning familjerätt har också högre värden än snittet. Affärsjurister, större byråer och personer under 45 år har lägre värden. Noteras kan att endast 34 procent tar del av Advokaten digitalt för att få information av samfundet. Advokaten i tryckt form är alltså fortsatt den viktigaste kanalen för fördjupad information för Advokatsamfundet. Även frågan om tryckt eller digital tidskrift uppmärksammades. Tryckt tidning önskas återigen av äldre personer och huOM UNDERSÖKNINGEN Enkätundersökningen genomfördes den 25/2–15/3 och skickades ut till totalt 8 679 advokater och biträdande jurister. Trots att det rådde både sportlovstider och coronatider blev det en svarsfrekvens på 37 procent. Studiens resultat är, enligt Ylva Gnosse, därmed väl underbyggt ur ett statistiskt perspektiv. Den innehåller för den här typen av undersökningar ovanligt många fritextsvar, öppna kommentarer, vilket har krävt en hel del handpåläggning. manjurister samt av ledamöter som arbetar i mindre verksamheter eller på allmänpraktiserande byråer. Frågan om tidskriften Advokatens framtida distribution är för närvarande under utredning. Önskemål om innehållet i Advokatsamfundets informationskanaler varierar främst beroende på vilken yrkesinriktning man har. KURSER OCH UTBILDNING Kontaktmönstret med Advokatsamfundets kurs- och utbildningsverksamhet ser olika ut för olika målgrupper. Yngre går mer kurser och äldre tar oftare kontakt för rådgivning. De tillfrågade är nöjda med samfundets delkurser till advokatexamen. Ålder, titel och verksamhetsinriktning spelar stor roll för svaren om kursutbudets relevans. Ämnet ”Nya lagar” efterfrågas mer av humanjurister och på mindre advokatbyråer. Försäljning/ kommersiellt ansvar önskas i större utsträckning av personer med titeln anställd advokat och av affärsjurister. Hållbarhet prioriteras upp av yngre, kvinnor och affärsjurister. Enligt Ylva Gnosse kan det i tider som råder nu vara intressant att satsa på webbinarier och digitala utbildningar. KANSLIET OCH DET INTERNATIONELLA ARBETET Av enkäten framgår att de vanligaste orsakerna till att de tillfrågade kontaktar kansliet handlar om etik- och jävsfrågor samt register- och matrikelfrågor. Drygt åtta av tio uppger sig ha haft nytta av den hjälp man fått. Samtidigt efterlyses i vissa fall tydligare och mer konkreta svar i etiska frågor. Även Advokatsamfundets internationella arbete uppmärksammas i undersökningen. Resultatet visar att de tillfrågade vill att samfundet i första hand ska verka för mänskliga rättigheter och rättssäkerhet. ¶ Samtalsstöd ger möjlighet att hantera arbetsplatsproblem Har du råkat illa ut, blivit utsatt för trakasserier eller kränkande särbehandling? Då har du möjlighet till kostnadsfritt stödsamtal. Under två år erbjuder Advokatsamfundet genom Länsförsäkringar advokater och biträdande jurister kostnadsfria stödsamtal om problem på arbetsplatsen, såsom sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Liksom stödsamtalen inom samfundets frivilliga sjukvårdsförsäkring besvaras samtalen av SOS International. Samtals stödet är dock fristående från Advokatsamfundets försäkringar och tillgängligt för alla advoka16 ter och biträdande jurister. Samtalsstödet är tillgängligt dygnet runt, och samtal besvaras som regel inom en minut. Den som är i behov av stödet behöver inte gå via sin arbetsplats, utan kan själv ringa direkt. De kostnadsfria stödsamtalen omfattar som mest tre samtal à 45 minuter per ärende. Det finns ingen begränsning av hur många ärenden en person kan använda samtalsstödet till, så länge det är fråga om nya frågeställningar. Om den som ringer behöver hjälp med mer än bara stödsamtal, kan SOS International bistå med råd om hur man går vidare i den offentliga eller privata vården. Samtalen är anonyma, och endast leverantören av samtalsstödet, SOS International, kommer att kunna identifiera användaren. Syftet med satsningen är att under en försöksperiod, under 2019 och 2020, erbjuda ett anonymt stöd till advokater och biträdande jurister samt undersöka behovet av ett samtalsstöd som är fristående från den egna arbetsplatsen. Samtalsstödet kommer att utvärderas efter perioden. Telefonnumret till samtalsstödet finns på Advokatsamfundets webbplats, www.advokatsamfundet.se/for-advokater/ samtalsstod/. Inloggning krävs. ¶ ADVOKATEN NR 4 • 2020 FOTO: MICKE LUNDSTRÖM