TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Grön utbildning lockar fler
TIDNINGEN TILLVÄXT Viktigt blomprojekt gynnar poll
inerare
TIDNINGEN TILLVÄXT Goda möjligheter för den som vi
ll producera grillkol
TIDNINGEN TILLVÄXT Mer skyddad skog än någonsin ti
digare
TIDNINGEN TILLVÄXT 100 svampar går att äta
TIDNINGEN TILLVÄXT Öppen eld - rätt för mat
TIDNINGEN TILLVÄXT Skalbarhet ett måste för den so
m vill växa
l 3. Skalbarhet Gigekonomi Begreppet gigekonomi s
yftar ofta till att beskriva en rad företag vars affärsmodell går ut på att anlita folk på uppdragsbasis med obefintliga eller osäkra anställningar. Dessa anställningsformer marknadsförs ofta som fördelaktiga på grund av deras ”flexibilitet” jämfört med fasta anställningar. Gigekonomi är en term som förekommer när appar som Uber, Foodora eller Tiptapp kommer på tal. Snart final i Agtech-tävling 15 nytänkande team är inne på upploppet i Hushållningssällskapets innovationstävling Agtech Challenge. Text Tina Andersson Under våren och sommaren har teamen av företagare och organisationer fått hjälp att utveckla sina idéer till färdiga koncept. Det handlar om allt från självlastande fältrobotar och teknik för flexibel radinställning till framställning av biokol och åtgärder för långsiktigt hållbar odling. I mitten av september är det dags att lämna in sina bidrag till en jury med representanter från bland annat lantbruk, forskning, riksdagen och medier. – Vi valde ut 15 team av 51 Ulla Frisk KÄLLA: GIGWATCH Delningsekonomi Delningsekonomi är ett system där tillgångar eller tjänster delas mellan personer, antingen utan kostnad eller till en avgift, ofta via internet. Det kan vara arrangemang för att hyra, dela eller låna saker i stället för att äga dem. Även möjligheter att ta del av tjänster, byta och ge bort saker räknas in. Några exempel på aktörer inom delningsekonomin är Taskrunner, Yepstr och Bonsai. KÄLLA: DIGITAL.DI.SE ansökningar genom att bedöma värdeskapande, användarnytta och hållbarhet. Nu lägger vi till skalbarhet och innovativ höjd för att utse vinnaren, säger projektledaren Ulla Frisk. VARJE TEAM HAR fått 100 rådgivningstimmar av coacher på Hushållningssällskapet plus ersättning för utvecklingskostnader från Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet. Prissummorna 150 000 kronor, 50 000 kronor och 25 000 kronor är möjliga genom projektets samarbetspartners. – Det finns en fantastisk potential där ute, säger Ulla Frisk. n Madelene Törnblom startade Maya Delorez som 21-åring. Det började med att Madelene Törnblom hade svårt att hitta bra ridkläder. Hon såg också att det i andra sporter utvecklades teknikmaterial medan det inom ridningen bara fanns bomullskläder. Vid lanseringen av Maya Delorez såldes den första kollektionen slut på en månad. KÄLLOR: MAYA DELOREZ, VD-TIDNINGEN ENTREPRENÖREN HAR ORDET ”Tajmingen är viktig” I dag finns det mikrobryggerier i nästan varje svensk kommun. Men när Oppigårds bryggeri startade i Hedemora var läget ett annat. I dag är det Sveriges största så kallade craftbryggeri. Text Martin Röshammar Vilka steg har varit avgörande för Oppigårds? – Vi hade störst tillväxt för fem till tio år sedan. I dag har vi tillväxt men inte i samma takt. Jag tror att jag var tidig på att ringa in en del viktiga saker, till exempel att ha låg syreupptagning i flaskor. I dag finns knappt en ort utan eget bryggeri. Så det gäller för oss att fortsätta utveckla oss. Vad har varit svårast? – Infrastrukturen. Vi finns ute på landsbygden. Vi har dåliga vägar och vi höll på att bli tvungna att stänga verksamheten för sju, åtta år sedan. Det fanns inget reningsverk och kommunen var helt ointresserad av att investera i att bygga ut sitt kommunala reningsverk. Vi hade att välja mellan att bygga ett eget eller lägga ner. Vi har samma miljökrav som de stora bryggerierna. Av och till har det också varit svårt att hitta rätt kompetens. Vad har du för tips till andra som vill få sina företag att växa? – Tajmingen är viktig. Att ge sig in i den här branschen i dag är svårt eftersom den är så överetablerad. Vill man bara göra något för sitt eget uppehälle så ska man göra det man drömmer Vi har ännu mer fokus på produktutveckling än tidigare. om. Men vill man ha en verksamhet som kan generera egna kassaflöden ska man fundera på verksamheter med skalfördelar. Hur ser du på Oppigårds framtid? – 2011 höll vi på att växa ur våra gamla lokaler och tre år senare började vi bygga vårt nya bryggeri. Men det gamla bryggeriet finns kvar och det finns lite idéer om att utveckla nya öl där och kanske även andra produkter. Vad har varit mest lärorikt? – Att anfall är bästa försvar. Vi behöver komma med nya produkter hela tiden. Konsumenten i dag förväntar sig det. n Tillväxt 25 Björn Falkeström, grundare. Oppigårds bryggeri Grundades: Bryggeriet började byggas 1996. Ort: Ingvallsbenning i Hedemora kommun. Anställda: 21. Omsättning: 74 miljoner kronor. FOTO: SHUTTERSTOCK
TIDNINGEN TILLVÄXT Säljer björkved av högsta kvali
tet
TIDNINGEN TILLVÄXT Grönsaker är grunden i Portione
n under tian
TIDNINGEN TILLVÄXT Låt din livssituation avgöra hu
r överskottet ska beskattas