Forskningssupplement 40 1
speglar den ”verkliga” effekten. Innebörden av ot
illräckligt vetenskapligt underlag är att man helt enkelt inte vet eftersom det saknas kunskap och att man därför inte kan uttala sig om effekten. Det ska däremot inte automatiskt tolkas som att det säkert saknas effekt. Otillräckligheten beror bland annat på alltför få studier, för få individer per studie eller att metaanalyser inte har kunnat genomföras då insatserna inte varit tillräckligt lika. Det är i sammanhanget värt att notera att ett svagt evidensläge inte är symtomatiskt för det sociala området, det förekommer även inom medicinska områden (SBU, 2014). Att göra skillnad för enskilda individer och grupper Översikterna handlar om arbetssätt och insatser som är förenliga med svensk lagstiftning och används i dagens äldreomsorg. Det ovan sagda rörande de blygsamma effekterna och det svaga evidensläget innebär dock ett dilemma i hur man kan tänka. Det är viktigt att ha i åtanke vilken grupp det handlar om. Förbättrad funktionsförmåga är inte alltid möjlig, utan bästa resultatet kan vara att ingen försämring inträtt. För vård- och omsorgskonsumtion måste avsaknad av förändringar ses i ljuset av vad som är möjligt med hänsyn till vård- och omsorgsbehov bland personer som, utöver hög ålder, drabbats av sjukdom och allmän skörhet. God livskvalitet och välbefinnande blir synnerligen angeläget för denna grupp. En individuell bedömning om lämpligheten av en insats måste alltid göras av yrkesutövaren, oavsett evidensstyrkan. Ett starkt vetenskapligt stöd för effekter fråntar med andra ord inte de professionella något ansvar för att bedöma om insatsen är lämplig i det enskilda fallet. Evidensstyrka utgör dock ett värdefullt beslutsstöd. En intressant iakttagelse är att effekterna aldrig visaFUNKIS SKOLA & ÖPPENVÅRD Funkis skola och öppenvård vänder sig till elever i högstadieålder som är i behov av särskilt stöd i skolmiljön och att skola och behandling integreras. Konsulentstödd familjehemsverksamhet i mellersta och södra Sverige Konsulentstödd familjehemsverksamhet. Konsulenter med gedigen kompetens och erfarenhet. Hög tillgänglighet och en fördelaktig prisbild. Kontakta vår samordnare Caroline Åkerhielm 0142 - 121 15 www.familjehemspoolen.com Funkis har lång erfarenhet av att skapa unika skolupplägg i kombination med evidensbaserad behandling för bland annat hemmasittare, elever med neuropsykiatriska funktionshinder och annan psykiatrisk problematik. Verksamheten grundar sig på inlärningspsykologiska principer där tillämpad beteendeanalys, TBA, genomsyrar samtligt behandlingsarbete. På Funkis får elever nya erfarenheter av att lyckas i skolmiljön! www.funkiskola.se Tfn: 08-500 20 410 (val 3) Placeringsförfrågan: 0763-14 44 10 46 socionomen 6.2016