Tidningen Energi, nr 7/2018 1
på kompetensen” Det finns statligt stöd att få So
m nyanländ och nybörjare på svenska tar det som regel längre tid att behärska arbetsuppgifterna och mer stöd kan behövas från kollegor och chefer. För att underlätta anställning finns därför i synnerhet två anställningsstöd som kraftigt reducerar arbetsgivarkostnaderna: Introduktionsjobb. Arbetsgivaren kan få ersättning för 80 procent av lönekostnaden upp till 20 000 kronor/ månad, gäller för tillsvidare-, tidsbegränsade- och provanställningar på hel eller deltid. Stödet kan ges i upp till 24 månader och kan även inkludera handledarbidrag på 2 000 kronor per månad i upp till 6 månader. Nystartsjobb. Arbetsgivaren får ett belopp som motsvarar upp till 2,5 gånger arbetsgivaravgiften, ersättning för den del av lönen som är upp till 20 000 kr/mån i max 2 år. Stödet beviljas alltid utifrån individuella bedömningar gjorda av Arbetsförmedlingen. kan leda till att fler nyanlända ingenjörer får jobb inom energisektorn. – Vi står inför flera pensionsavgångar, kommer utöka delar av vår verksamhet och samtidigt är det mycket svårt att hitta personal, konstaterar Anders Strange. – Vi behöver ta vara på den kompetens som finns. Viktig säkerhet Att lära sig facktermerna har hittills varit den största utmaningen och även om Parlören används – den ordlista som finns tillgänglig med eltermer för energiexperter – saknas terminologin för fjärrvärmeområdet. Men Anders Strange understryker att språkutvecklingen hela tiden går framåt och att ordförrådet är betydligt större nu jämfört med den första gången som de sågs. – Det är också en säkerhetsfråga att kunna kommunicera, då vi ju befinner oss i farliga miljöer där det är oerhört viktigt att det inte blir missförstånd. Marcus Gyllemalm nickar instämmande och berättar att han själv precis anmält sig till en kvällskurs i arabiska. – Nu kommer du att få skratta åt mig i fikarummet när jag inte fattar, ler han mot Ghassan Alshihabi. Introduktionsanställningen kan vara i upp till ett år. De har börjat med tre månader för att sedan utvärdera och förlänga om allt funkar bra. Det är viktigt med ömsesidigheten. Vill lära mer – Alla ska vara nöjda, säger Anders Strange och stämningen på vd:ns kontor vittnar om att hittills är så också fallet. – Jag hoppas att jag om ett år jobbar kvar här på Karlshamn Energi, har fått överblick, lärt mig de olika processerna och utvecklat mina kunskaper inom värmeområdet, säger Ghassan Alshihabi. Nr 7 2018 Tidningen ENERGI 71