Svensk Golf 1
FAKTA Atypisk autism BOLL ingen vanlig 13-åring.
En person kan ha symtom inom autismspektrumet men inte uppfylla alla kriterier för att få diagnosen autism eller Aspbergers syndrom. Då kan diagnosen istället bli atypisk autism, autismliknande tillstånd eller genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Att personen inte uppfyller alla symtom för att få diagnosen autism kan innebära att debuten inföll för sent, alltså efter 3 års ålder, för att få diagnosen autism och/eller att vissa symtom fattas eller uppträder i en annorlunda form. Detta behöver inte innebära att det rör sig om en lindrigare variant av autism. Källa: Autism- och Aspbergerförbundet Hon har redan fem i handicap och vid finalen av Skandia Cup på Lindö utanför Stockholm i somras så slutade hon på andra plats i sin klass, efter att ha gått runt på 80-79 – vilket är prestationer att imponeras av. Inte minst med tanke på att hon samtidigt kämpar med sitt tuffa handikapp, vid sidan av EFTER BOLL slår in i det finmaskiga nätet en bit bort med enorm fart. Tempot på träningspasset är banan. Matilda har nämligen diagnostiserats med atypisk autism som har drag av ADD och lite Aspbergers. Något som ibland har gjort hennes liv till ett helvete, fyllt med mobbning, konflikter och en ständig kamp för att klara av det svåra skolarbetet hemma i Degerfors. Föräldrarna tror mycket beror på okunskap och missuppfattningar från olika håll. högt, hastigheten i klubban likaså och siffrorna på plattskärmen som ritar upp bollbanan intill rangemattan bekräftar vad ögonen just ser. Det här är en tjej som vet hur man klipper till en golfboll. Det är visserligen uppenbart att det fortfarande råder lågsäsong och att alla tekniska justeringar ännu inte har landat på plats inför årspremiären. Bollträffen är lite ojämn, precisionen finns inte riktigt där – men det går heller inte att bortse från att de slag som slås har en helt annan kraft än vad hennes jämnåriga kompisar har. Men Matilda Jonsson är heller HON BESTÄLLER EN LÄSK OCH EN MACKA, innan hon slår sig ned intill pappa Conny i den bruna och väl insuttna soffan i Örebros fina och moderna golfhall. Hon har en snyggt korallfärgad tröja, de blågrå ögonen glittrar av förväntan och när hon ogenerat säger att det känns helt naturligt att bli intervjuad är övertygelsen så stor att det är svårt att tro något annat. Både yta och första intryck presenterar Matilda Jonsson som en frimodig och glad tjej, full av självförtroende. Hennes egen berättelse säger något helt annat. – Jag har haft det jobbigt i skolan. Det har varit mycket skitsnack i min klass och jag har varit utstött och känt mig mobbad. Ibland har jag haft sån ångest att jag inte har kunnat somna på kvällarna. Sedan har jag lite svårt att vara med kompisar för många timmar eftersom jag inte orkar med det socialt då det sociala samspelet är svårt, speciellt om jag är trött efter skolan, berättar hon. Vad betyder det att vara autistisk? – Jag har atypisk autism (se faktaruta). Det betyder att man kan tänka på olika sätt och har svårt att tolka saker och det har jag gjort många gånger. Det var bra att det kom fram och att jag fick min diagnos. För jag har alltid känt att jag har varit lite speciell, att jag tänkte annorlunda än de andra. Nu vet jag varför. Hur fungerar det i skolan? – Jag har kämpat hårt och verkligen försökt läsa, ändå fick jag bara F (underkänt) i betyg. Jag hade tidigare lärare som inte riktigt förstod min situation och jag har mått väldigt dåligt av det. Men nu anstränger jag mig för att få godkänt i alla ämnen och är på rätt väg, just nu är jag godkänd i alla. Vilka ämnen gillar du? – Jag tycker mest om idrott, engelska och bild. Det jag hatar är matte, för det är jag inte så bra på. HON VAR BARA 2 1/2 ÅR när hon plockade upp en riktig golfklubba för första gången på rangen och det märktes tidigt att hon hade talang för spelet. Föräldrarna Conny och Gunilla såg att golf passade henne och att hon troligtvis skulle ha möjligheter att bli ganska bra, men konstaterade också att det fanns många hinder att övervinna på vägen. Inte minst i umgänget med andra golfare – och de stressframkallande situationer som kan uppstå vid exempelvis regeltolkningar, samt att göra sig tydligt förstådd. SVENSK GOLF 3−2017 77