Svensk Golf 1
från branschföreningen SGLF (numera Golf & Co) so
m kontaktade SGF om en Golfens dag för hela industrin. Och nu blir det verklighet, säger projektledaren Claes Björklund, som också är ordförande i svenska PGA. Vad är det som gör att det kan lyckas den här gången? – Ingen orkar eller kan driva detta själva. Skillnaden är att vi nu genomför detta med golfens stora organisationer i Sverige. Vi har även pratat med de stora detaljisterna och golfrestaurangerna. Golfindustrin i Sverige är nu samlad och stark! Vilka reaktioner har ni mött? – På våra verksamhetsseminarier är över 90 procent av deltagarna positiva. Det är kul att se att många olika typer av klubbar, små som stora och landsbygd som stad, vill vara med. Hur många klubbar har anmält intresse och hur många hoppas ni på? – Vi har passerat 250 klubbar, Golfens dag är tillbaka! Ring mormor, kidnappa grannen och ersätt barnens mobiler med hybrider. Nu återuppstår Golfens dag. 20 maj blir det golffest på minst 270 svenska klubbar. F ÖR NÅGRA ÅR sedan tog ett antal klubbar initiativ till att skapa en Golfens dag och Svenska Golfförbundet hjälpte till att försöka etablera greppet bredare. Syftet var att öppna upp anläggningarna för att skapa en stark manifestation för spelet och också locka nya potentiella medlemmar. Men succén uteblev – och Golfens dag försvann. Nu görs dock ett ännu mer 80 SVENSK GOLF 3−2017 TEXT / TOBIAS BERGMAN genomarbetat omtag, där såväl SGF som golfens större organisationer sluter upp bakom satsningen. 20 maj är det dags och över 270 klubbar har hittills hörsammat uppropet. – Golfen genomgår en ny vår med ökat intresse och det vill vi tillvarata och utveckla. Dessutom fanns behovet och intresset hos klubbarna. Sedan är hela golfindustrin med. Initiativet kom ursprungligen vilket var vårt mål. Men fortsätter det så här blir vi fler än 300. Vad kommer att hända ute på klubbarna? – Vi försöker få så många som möjligt att arrangera spel på en kortare bana (30–50 meter) så att alla besökare får prova på och känna glädjen med att spela. Men varje klubb arrangerar sin dag och väljer det som passar bäst för dem utöver det. Vilken typ av besökare vill ni ha? – Så som samhället ser ut, allra helst. Unga som gamla, nya golfare i sällskap med en etablerad golfspelare, en arbetskollega eller granne som aldrig sett en golfbana. Det kommer troligtvis variera enormt beroende på vilken klubb det är och hur väl klubben marknadsför sig. Hur vet man vilka klubbar som är med? – På golfensdag.se kommer vi att visa alla anmälda klubbar med hjälp av en Sverigekarta. Där kommer det finnas info om varje klubb och en länk till klubbens evenemangssida. Hur ska projektet följas upp? – Det blir nyckeln. Att arrangera en Golfens dag är inga problem. Det riktiga arbetet är att kontakta besökarna efteråt. Klubbarna förbinder sig att arrangera minst två uppföljningsaktiviteter efter Golfens dag. GOLF ÄR KUL Temat för Golfens dag heter "dubbelt upp", så ta med en kompis och åk dit. Claes Björklund, projektledare: ” Målet var satt till 250 golfklubbar. Fortsätter det så här blir vi fler än 300.” FOTO OVE ELLEMARK