TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Ett oskrivet mål är bara en
dröm Saker ska inte bli som de blir, de ska bli som man vill. En affärsstrategi är den långsiktiga planen för hur företaget ska nå de uppsatta målen. Text Magnus J Stark — DEN VANLIGASTE strategin är att inte ha någon alls. Det betyder att andra bestämmer åt dig. En strategi bygger på att man vet vad man vill. Strategin är sättet att uppfylla målbilden på smartaste sättet. Det säger Ove Karlsson, som arbetar vid Kompetenscentrum för företagsledning på SLU Alnarp. Han har många års erfarenhet från rådgivning i bank och som ekonomirådgivare i Hushållningssällskapet. ALLT BÖRJAR MED att man sätter upp mål för företaget, men målen ska vara företagsmål och inte privata mål. Det är ibland lätt att blanda ihop när det gäller ägarledda företag, menar Ove Karlsson. Är målen nedskrivna går det alltid att gå tillbaka och följa upp och revidera. Man ska tänka på att alla mål ska kunna omvandlas till krav på resultat i företagets lönsamhet och brytas ner i en operativ plan, hävdar Ove Karlsson. 24 Tillväxt – En del lantbrukare säger att företagets mål är att de ska ha 300 kor, men antalet kor är bara ett medel för att nå målet. Målet är kanske att kunna ha anställda, att ha ett inkomstmål, att de anställda tycker det är roligt eller att rörelsen ska vara säljbar. NÄR DET GÄLLER att ta fram företagets mål kommer ofta frågan: Vilken produktionsgren ska jag syssla med? Ove Karlssons råd är tydligt: – Satsa på det huvudet Ove Karlsson är fullt av. Det man är mest intresserad är det störst chans att man blir bäst på. Många lantbruksföretag vill bli bättre på att arbeta Centrum i Alnarp Ove Karlsson är ekonomagronom och arbetar vid Kompetenscentrum för företagsledning vid SLU Alnarp. Genom att kombinera forskning, utbildning och samverkan inom området företagsledning ska centret bidra till lönsamhet, utveckling och hållbar tillväxt i de gröna näringarna. med sin affärsstrategi, men enligt Ove Karlssons uppfattning är det färre än tio procent som arbetar på det viset och många affärsplaner är otydliga. – Jag kanske kan låta lite tjatig, men allt börjar och slutar med vad man vill med sitt företag. En bra fråga att ställa sig är hur man vill att det ska se ut om tio år. Hur ser man till exempel på skuldsättning? Den som har målet att vara skuldfri när han går i pension har troligtvis en annan strategi än den som har målet att ha en säljbar rörelse vid pensioneringen. Hur får man med de anställda för att skapa delaktighet? – Det är effektivt att vara öppen med sina mål och strategier för då får