TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Nr 3 2015 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog & Lantbruk GÅRDSFÖRETAGET Kläcker 10 miljoner ägg – om året MARKNAD God ekonomi med contorta EKONOMI Utmaning att förvalta pengar i lågräntetider Skidlegendaren Thomas Wassberg Alltid nära naturen Vägen blir krokig utan strategi V Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Korrektur: Jenny Björk Produktion: Baluba Branded Content Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Åsa Willén, Karin M Åberg, Martina Ärleskog, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Baluba Branded Content www.balubabrandedcontent.se Omslagsbild: Sandra Lee Pettersson Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 14, 103 70 Stockholm. M ARFÖR HAR VISSA företag en bättre utveckling än andra? Beror det på företagaren eller medarbetarna, eller är det rent av en kombination? Att ha koll på sitt företags styrkor och svagheter ger en bra grund när strategin för den framtida verksamheten ska läggas. Styrkorna ska ytterligare förstärkas och inte minst kommuniceras till dem som finns i företagets omgivning. Viktigast av allt är att du som företagare och dina medarbetare är medvetna om styrkorna. Det ger en stolthet för företaget som kommer att lysa igenom i alla kundkontakter och ge en positiv bild av företaget. Känner man även till sitt företags svagheter har man också en möjlighet att ”träna” bort dessa och ytterligare stärka sin analys över vilken strategi som ska väljas för att nå mål i framtiden. Med en tydlig strategi för ditt föreMÖJLIGHETER OCH HOT är också byggstenar när strategin för framtiden ska sättas. Dessa är svårare att påverka men genom att medvetandegöra dem är du beredd och kan hantera dem när de dyker upp. När tempot i samhället går i en snabbare takt blir vetskapen om vilka möjligheter och hot som finns allt viktigare för att ha beredskap att ta chansen när den kommer, liksom att kunna parera det identifierade hotet. tag behöver du inte spela sten, sax eller påse inför dina beslut. I DETTA NUMMER har vi kommit till sista delen i vår serie om lönsamhet och tillväxt. Denna gång handlar det om strategier för företagandet och inspiration och tankar kring dessa. Med en tydlig strategi för ditt företag behöver du inte spela sten, sax eller påse inför dina beslut. Strategin hjälper dig att ta dig från punkt A till B. Det förutsätter dock att du vet vad som är punkt B. Har du inte det klart för dig kommer vägen att bli krokig och när du eventuellt kommer fram vet du inte var du är och varför. Därmed inte sagt att punkt B är fastlagd för alltid. I ledarskapet ligger att ta in impulser från sin omgivning och vara beredd att ompröva för att nå bästa resultat allteftersom man får ny kunskap. Kunskap i alla dess former är nyckeln till framgång. Ta tillvara kunskapen i din omgivning. I mötet mellan människor skapas kreativitet som ger idéer och tankar som kommer väl till pass när strategin sätts för att göra ditt företag framgångsrikt. ROLF ÅTTINGSBERG Affärsutvecklingschef Handelsbanken Skog & Lantbruk roat01@handelsbanken.se SERIE: Lönsamhet & tillväxt ”Ett oskrivet mål är bara en dröm.” Ä S T M I R L A J Y Ö R K K T 3 2 4 6 1 1 C K