TIDNINGEN TILLVÄXT 1
GÅRDSFÖRETAGET > Tre veckor senare pickar kycklin
garna hål i skalet. Och om försynen har gett dem rätt kön är de klara för nästa etapp i livet. Och just den här dagen är 48 000 av dem på väg ut från kläckeriet. De är små. De är nyfikna. De är någon dag gamla. Ett tjugotal gula dunbollar struttar runt när vi lyfter locket av en av plastbackarna. Undrande plirar de upp på betraktaren. T rots alla år med avelshöns förundras Börje Hjalmarsson fortfarande över deras allra första tid i livet. – Det är fascinerande att en färdig individ kan utvecklas på så kort tid som 21 dygn i ett ägg. Och att de redan från dag ett är så försigkomna. Nu ska de här små knytena göra livets första resa. Målet är en av firmans många uppfödningsstallar där de ska växa till sig. När de är runt 15 veckor säljs de som värphöns till ägg producenter. Någon tupp får de aldrig se röken av, men var och en kommer snällt att värpa varje dag och bidra till att det finns ägg på svenskens matbord. För att sköta den här ruljansen behövs folk, och i dag har Gimranäs AB ett femtiotal anställda. Men Börje Hjalmarsson beskriver gärna firman som ett familjeföretag. Hans fru Berith chefar för kläckeriet, sonen Birger säljer inredningar till fjäderfästallar och Birgers fru Tina sitter i receptionen. Själv är han högsta hönset. OM BÖRJE HJALMARSSON tycker att kycklingarna är försigkomna, måste man säga detsamma om honom själv. Ägg i maskin redan som elvaåring. Som fjortonåring köpte han en nedlagd skola med fadern som borgensman och byggde om den till kläckeri. Några år senare byggde han ett uppfödningshus hemma på fädernegården i Gimranäs utanför Herrljunga på Västgötaslätten. Han sålde till gårdar i 30 Tillväxt Börje Hjalmarsson vet hur han ska handskas med höns. Gimranäs AB Omsättning 2014: 140 miljoner kronor Antal anställda: Cirka 55 personer, vd Börje Hjalmarsson. Antal avelshöns i produktion: 80 000, varav tio procent tuppar, merparten i frigående flervåningsstallar. Antal unghönsstallar: 26. Andel ekologisk produktion: 13 procent. trakten, annonserade och skickade i väg kacklande paket med järnväg. Om Börje Hjalmarsson nu inte följt någon plan har han haft något annat i stället: en förmåga att lyfta blicken och se vad som är på gång. Han insåg att han hade framtiden för sig om han slutade sälja till bönderna och började leverera större antal unghöns till yrkesproducenter. – Det var en otrolig strukturförändring i branschen. När jag började fanns 39 kläckerier bara i trakten, i dag finns endast vi och ett till kvar i hela landet. REDAN VID MITTEN av 1990talet hade antalet firmor som kläcker ägg minskat till fyra, men kravet på större volymer >