TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Styrkortet ett bra verktyg D
et balanserade styrkortet i boken Ledarpraktikan hjälper lantbrukare att ta ut en färdriktning – en strategi – för sitt företagande. Claes Krokéus, Rådgivarna i Sjuhärad, hjälper dem som vill vässa sitt lantbruksföretag. Text Marina Tell Eskildsen — DET ÄR nödvändigt att ha en tydlig strategi. En strategi som går att kommunicera, säger Claes Krokéus. – Det är stor skillnad jämfört med tidigare när man som lantbrukare kanske kunde skjuta lite mer från höften. Nu handlar det ofta om hög skuldsättning, flera anställda och krav på att kunna redovisa nyckeltal för kreditgivare och andra. Claes Krokéus understryker att det är stora krav som ställs på dagens växande, kapitaltunga lantbruksföretag. Han berättar om ”ett verktyg”, det balanserade styrkortet, ett hjälpmedel med vilket det går att göra en strategisk översiktsplan. – Det handlar först om att skapa en vision. Därefter tittar man på de områden man vill arbeta med i sitt företag, till exempel det finansiella perspektivet, kundperspektivet, utvecklingsperspektivet, det interna perspektivet och medarbetarperspektivet. FRÅGAN BLIR SEDAN vad som krävs för att nå de mål man sätter upp inom de olika områdena man väljer att fokusera på, till exempel vilka mål man har inom det finansiella perspektivet. – Det kan handla om att öka lönsamheten genom att minska skuldsättningen och öka det egna kapitalet. Inom medarbetarperspektivet kan en målsättning vara att öka delaktigheten hos medarbetarna gentemot företaget. Det kan ske genom att man har regelbundna medarbetarsamtal, 26 Tillväxt Alla lantbruksföretag bör ha en strategisk översiktsplan. planerar varje vecka detaljerat samt håller regelbundna personalmöten. – Det är också viktigt att slå fast vem som gör vad samt hur och när olika saker ska bli gjorda, säger Claes Krokéus. Tillsammans med ÅsaLina Olsson på Växa Sverige i Halland, har han just hållit i tredje säsongen av utvecklingskonceptet Ledarpraktikan, som riktar sig till företagsledare som vill utvecklas i sin ledarroll. Där är det balanserade styrkortet ett av verktygen. Varje omgång av Ledarpraktikan pågår i nätverksform med plats för 8–12 deltagare under åtta månader. Koncep tet är uppdelat i bokens tre delar – Konsten att leda mig själv, mina medarbetare och min verksamhet. – Företagsledarna i nätverket träffas vid tre tillfällen. Utifrån företags ledarens Claes Krokéus gårdsspecifika förut sättningar sker det individuell coachning. Alla deltagare har ett antal uppgifter att lösa, säger Claes Krokéus. DE GEMENSAMMA träffarna pågår i ungefär ett dygn, ibland under en hel dag och ibland startar kursträffen vid lunch och slutar vid lunch nästa dag. – Man ska inte underskatta sam varon på kvällen. Den tillit som uppstår när man får umgås efter föreläsningarna leder ofta till bra diskussioner. Claes Krokéus poängterar att det viktigaste är att alla i ett företag kan se nyttan av insatsen för att nå det slut giltiga målet. – Det är jätteviktigt att alla kan koppla ihop det som görs med resultatet. Jag strävar efter att alla ska fatta aktiva beslut. Det man ytterst vill undvika är att ”det bara blir som det blir” i ett företag. n FOTO: SHUTTERSTOCK