TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Emelie Löthgren är projektle
daren för Grön attraktion. Ny strategi för att öka det gröna intresset Grön attraktion är ett projekt vars syfte är att öka intresset för att arbeta i eller starta nya företag i de gröna näringarna. Strategin är klar och det finns flera tydliga mål med projektet. Text Niklas Åkesson Det är viktigt att ha en strategi i sitt företag. medarbetarna veta vad som driver dig som före tagare och ägare. Öppenhet tar bort osäkerhet och dolda agendor, säger Ove Karlsson. Han slår ett slag för Lean Lantbruk (www.leanlanbruk.se) som Tillväxt skrivit om tidigare. – Lean handlar om förbättra rutiner och hålla fokus på företagets värdeskapande. Involvera medarbetare för att skapa lösningar och förbättringar. Ta hand om deras kreativitet. Det är en väldig motivationshöjare för alla. Lean är ett kraftfullt verktyg. Men ändå är det viktigaste av allt det som är enklast: – Sätt ned allting på papper, ett oskrivet mål är bara en dröm. n SKOGS- OCH trädgårds näringen i Sverige har redan brist på arbetskraft. Dessutom är möjligheterna goda för tillväxt i lantbruk, skog och trädgårds företagen framöver. Men för att det ska kunna bli verklighet behövs kompetens och driftighet. Med det menas människor med kunskap och intresse, både av att starta nya företag och av att ta anställning. Detta är bakgrunden till LRF:s och SLA:s fyraåriga projekt Grön attraktion. GRÖN ATTRAKTION ÄR ett kommunikationsprojekt som ska öka intresset för att arbeta i eller starta nya företag i de gröna näringarna. Men innan kommunikationen drar i gång görs en analys av de tre branschernas utvecklingsmöjligheter och vilken kompetens som kommer att behövas i framtiden. Vissa målgrupper är ganska givna. – Ungdomar och karriärbytare är Ett av målen är att antalet nystartade företag inom jordbruk, skogsbruk och trädgård ska öka. naturligtvis intressanta för oss att nå, säger Emelie Löthgren, projekt ledare för Grön attraktion. Exakt hur det ska gå till är fortfarande en öppen fråga. – Vi kommer att lägga en hel del arbete på att analysera målgrupperna så att vi kan bli så precisa som möjligt i kommunikationen, säger Emelie Löthgren. FÖR ATT FÖLJA effekten av arbetet ska mätbara mål sättas upp. Ett av målen är att antalet nystartade företag inom jordbruk, skogsbruk och trädgård ska öka. Ett annat mål är att det ska bli lättare för befintliga företag att hitta kompetent arbetskraft. Det senare mäts via de halvårsvisa undersökningar som redan görs bland SLA:s medlemmar, med frågor om hur lätt man tycker det är att rekrytera nya medarbetare. Projektet löper i fyra år och har en budget på fem miljoner kronor per år. De första kommunikations insatserna förväntas starta i höst och medlemsorganisationerna i LRF och SLA kommer att vara involverade i projektets alla faser. n Tillväxt 25 FOTO: SHUTTERSTOCK FOTO: SOFIA JÖNGREN