TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Storkonsumenterna har minskat sina vedink
öp, men allt fler små kunder efterfrågar ved som komplement till exempelvis värmepumpen. Elpriset påverkar vedmarkna Mer mys till fler. Vedhandlare har ökat sin försäljning till kunder som vill elda för att det är trevligt. Även elpriset påverkar vedmarknadens utveckling. Text Tina Andersson Magnus Lindkvist Energi — TÄNDER MAN en brasa ger den ganska mycket värme snabbt. Det är många som vill toppa med vedeldning när det är kallt. Det är också fint att titta på elden, säger Magnus Lindkvist. Han är vedhandlare i Östergötland 10 Tillväxt och den drivande kraften bakom Svensk Ved, en hemsida med information om ved och kontaktuppgifter till ett 100-tal vedleverantörer runt om i landet. Magnus Lindkvist upplever att hushållens vedeldning ökade mycket för några år sedan, efter de båda kalla vintrarna 2009/2010 och 2010/2011. Då låg elpriserna högt. På senare tid har den totala efterfrågan planat ut Vedeldning är populärt både som värme- och myskälla. samtidigt som kundsammansättningen ändrats lite. Storkonsumenter har minskat sina inköp, men det har tillkommit fler små kunder. — DET ÄR ENKLARE att ha exempelvis värmepump som huvudsaklig värmekälla, men det verkar som att myseldning blivit populärt. Jag har förstås mest erfarenhet av mitt eget försäljningsområde, men min känsla är att det här gäller generellt i landet, säger Magnus Lindkvist. Framtiden för vedeldning ser han FOTO: SHUTTERSTOCK