Energigas 1
Miljöteknik I många europeiska länder står naturg
as för runt en fjärdedel av energiförsörjningen. I Sverige bara cirka två procent. Ändå tycks den svenska gasmarknaden vara en av de hetaste. Under de senaste åren har utländska gasjättar köpt upp fl era tongivande svenska gasföretag, däribland Swedegas och Fordonsgas Sverige. Det är främst den svenska hållbara biogas tekniken som lockar storföretagen. Text: Jan Malmborg Illustration: Bengt Salomonson Svensk gasteknik hetast i Europa I mars förra året stod det klart. Swedegas, som driver det västsvenska gasnätet sedan 1980-talet, såldes av riskkapitalbolaget EQT till de spanska och belgiska gasnätoperatörerna Enagás och Fluxys. Till ny styrelseordförande utsågs Jesús Saldaña, chef för Enagás affärsutveckling. Han konstaterar att köpet passar väldigt bra in i Enagás investeringsstrategi, eftersom det täcker in två av bolagets tillväxtområden: Europamarknaden och de globala marknaderna för fl ytande naturgas, LNG. – Vi tror på den svenska energimarknaden. Det är en av de mest avancerade i världen när det gäller hållbarhet och energieffektivitet. Vi vill vara med och lära oss, för det som händer i Sverige kommer snart att hända i resten av Europa och på de andra marknader där vi är verksamma, säger Jesús Saldaña. Spansk gasjätte Enagás är Spaniens största gasnätsbolag och har verksamhet i åtta länder, tre i Latinamerika och fem i Europa. Bland annat är de in14 ENERGIGAS NR 2 2016 blandade i Trans Adriatic Pipeline, som ska binda ihop gasnäten i Grekland, Albanien och Italien. Globalt har bolaget totalt 12 000 kilometer gasledningar och fl est LNG-terminaler i världen, sex i Spanien, en i Mexico och en i Chile. Planer på nya LNG-terminaler När det gäller den svenska marknaden har Swedegas länge haft planer på att bygga LNGterminaler, bland annat i Göteborg och Gävle. Dessutom två nya gasledningar, en mellan Gävle och de stålindustrier i Bergslagen som vill konvertera från olja till gas, en annan i sydöstra Skåne där industrier och sjöfart behöver gas, samtidigt som lokala biogasproducenter behöver ett distributionsnät. Ingår dessa planer även i de nya ägarnas framtidsutsikter? – I allra högsta grad. Vi vill se företaget växa och kommer att trycka på med all kraft för att få inte minst Göteborgsprojektet genomfört, säger Jesús Saldaña. Det starkaste argumentet för de två LNGterminalerna är att både Nordsjön och Östersjön omfattas av de nya hårda internationella reglerna för svavelutsläpp i känsliga havsmiljöer. Detta ger, enligt Saldaña, stora tillväxtmöjligheter för LNG som sjöfartsbränsle som ersättning för bunkerolja. Hur blir det då med biogasen? Tycker Swedegas nya ägare att den är något att satsa mer på? – Absolut. Grön gas kommer att vara en av nycklarna till hur vi ska kunna göra naturgasen mer hållbar i framtiden. På hemmaplan har vi precis engagerat oss i ett av Spaniens