Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Christian Sahlin, affär
sutvecklare på det svenska miljöteknikföretaget Cleanergy, som bland annat tillverkar Gashub, en nyckelfärdig anläggning som med hjälp av en Stirlingmotor generar el från deponigas med låga metanhalter som annars skulle facklas bort. 1 2 Vart har ni sålt ert system? – Till ett tiotal deponier i Sverige och Norge. Enstaka anläggningar har sålts till Tyskland, Frankrike, Polen och England. Störst potential fi nns i länder i tredje världen som har problem med sin elförsörjning. Vilken är den största nyttan med Gashub? – En typisk deponi har en gasmotor som tar tillvara de metangaser som släpps ut. Men när metanhalten efter cirka tio år når under 35 procent fungerar inte den metoden längre. Då står deponiägarna inför valet att antingen fackla ut gasen eller skaffa en Gashub. Vår teknik kan producera el ner till en metanhalt på 18 procent. 3 Vad är priset på en anläggning? – Den kostar cirka två miljoner kronor och har betalats tillbaka på tio år. På en vanlig deponi kan den sedan producera el minst lika länge till. Intresset för en sådan här miljövänlig investering skulle förstås öka om deponiägarna kunde få stöd från Klimat klivet, vilket de får om de skaffar en fackla. Men detta är inte tillåtet i dag eftersom elproduktionen redan omfattas av elcertifi katsystemet. JAN MALMBORG Toyotas vätgasbil har nått Sverige. Den lanserades i Japan 2014 och kom till Danmark, Storbritannien, Tyskland och USA i slutet av 2015. Toyotas första vätgasbil till Sverige Premiär. I början av april anlände det första ”svenska” exemplaret av den vätgasdrivna bränslecellsbilen Toyota Mirai till Malmö. Under sommaren 2016 kommer de första kundbilarna till Sverige. Toyota Mirai blir den andra vätgasdrivna bilen på den svenska marknaden, sedan ett år tillbaka säljer Hyundai vätgasmodellen ix35 fuel cell. Vad priset på Toyotas Mirai kommer att bli är ännu oklart, men i Tyskland kostar den motsvarande cirka 730 000 kronor. Toyota Mirai har ett vätgasdrivet bränslecellssystem som levererar el till bilens elmotor. Med fulla vätgastankar blir körsträckan cirka 50 mil. 4 ENERGIGAS NR 2 2016 Stort tillskott av biogas från Henriksdal Produktionsanläggningen Ny anläggning. Nordens största produktionsanläggning för biogas har invigts i Stockholm. I en ny uppgraderingsanläggning i anslutning till reningsverket i Henriksdal, renas biogas från rötning av stockholmarnas avloppsvatten och fettavskiljarslam till fordonsbränsle. Biogasen är framför allt tänkt att användas som drivmedel till fordon, men också för el- och värmeproduktion. i Henriksdal drivs i ett nära samarbete mellan Stockholm vatten som ansvarar för slamhanteringen och Scandinavian biogas som driver uppgraderingsanläggningen. Anläggningen i Henriksdal är Stockholms andra biogasanläggning på kort tid. I oktober förra året togs en anläggning för matavfall i drift i Södertörn. Tillsammans har de båda anläggningarna en produktionskapacitet på 280 gigawattimmar biogas per år. För Stockholms län innebär tillskottet att den lokala produktionen av biogas kommer att öka med 55 procent, enligt Scandinavian biogas. Nytt LNG-projekt i Bottenviken Bothnia bulk. Ett nytt EU-projekt arbetar för att fl ytta över tåg- och vägtransporter i norra Sverige till LNG-fartyg i Bottenviken, skriver Sjöfartstidningen. Projektet som fått namnet Bothnia bulk har nyligen ansökt om EU-stöd. Målet är att på ett mer miljöanpassat sätt kunna transportera malm från Luleås hamn till stålverken i Oxelösund och fi nska Brahestad. Den drivande parten i ansökan är ESL-shipping som beställt två LNG-drivna bulkfartyg som ska levereras i början av år 2018. Skangas köper LNG-anläggning Norge. Gasums dotterbolag Skangas köper Lysegruppens LNG-anläggning i Risavika utanför Stavanger. Därmed stärker Skangas greppet om den nordiska LNG-marknaden och Nordsjön. Produktionsanläggningen Risavika har en årlig produktionskapacitet på 300 000 ton fl ytande naturgas, LNG. Skangas har sedan ett par år köpt all LNG som producerats i Risavika. – Med köpet av anläggningen faller bitarna på plats i hela förvärvet av Skangas. Det är en del av vår affärsutveckling inom LNG, säger Gasums vd Johanna Lamminen i en kommentar.